واکنش وزیر ورزش ایران به تحریم اتحادیه اروپا: ما ایستادگی می‌کنیم

حمید سجادی، وزیر ورزش ایران در واکنش به تحریم خود از سوی اتحادیه اروپا آن را نشانه‌ای از درآمیختن ورزش با سیاست دانست.

آقای سجادی اظهار داشت: «این موضوعات جدید نیست و شعارهای قشنگی درباره ورزش عاری از سیاست می‌شنویم اما می‌بینیم که در موضوع جنگ بین روسیه و اوکراین، تیم‌های ورزشی روسیه را تحریم می‌کنند در حالی که در جنگ عربستان و یمن هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند یا نسبت به بردن پرچم فلسطین به ورزشگاه واکنش نشان می‌دهند.»

وزیر ورزش جمهوری اسلامی ایران به تازگی همراه با ۱۸ شخصیت و نهاد ایرانی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد، اقدامی که دلیل آن به‌دلیل مشارکت مستقیم در نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان عنوان شده است.

آقای سجادی اما تاکید دارد که این امر بر خلاف شعار جدایی سیاست از ورزش و منشور المپیک است.

وی اظهار داشت: «ما ایستادگی می‌کنیم و این تحریم‌ها نشان می‌دهد موضع‌گیری ما درست بوده است. در مقطع جام جهانی می‌خواستند اقداماتی علیه ما انجام دهند، اما تیرشان به سنگ خورد. ما قوی‌تر و با عزم راسخ‌تر در خدمت ورزش کشور هستیم. منشور المپیک یک چیز می‌گوید، اما رفتارها به گونه دیگری است.»

اشاره آقای سجادی به انتقادات از تیم ملی فوتبال ایران است که در مقطع اعتراضات سراسری روانه بازی‌های جام جهانی شد. منتقدان معتقد بودند که بازیکنان تیم ملی به سرکوب معترضان بی‌اعتنایی کرده و خواسته‌های حکومت جمهوری اسلامی مبنی بر سکوت درباره این رخدادها را پذیرفته‌اند.

این میان گزارش‌های متعددی از فشار نیروهای امنیتی بر بازیکنان تیم ملی منتشر شد.

حمید سجادی همچنین با اشاره به بلوکه شدن پول‌های فدراسیون فوتبال ایران در حساب فیفا به دلیل تحریم‌های بانکی جمهوری اسلامی گفت: «میلیون‌ها دلار از پول فوتبال ایران به بهانه بازی‌های سیاسی و تحریم‌های ظالمانه ضبط شده است. این فراز و فرودها بوده و ما این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و جای خداقوت به همکارانمان دارد که به وظیفه خود به خوبی عمل کردند.»