وزیر دفاع آمریکا مرگ یک رهبر داعش در سومالی را تایید کرد

لوید آستین

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه، ششم بهمن، تایید کرد که در عملیات نظامی آمریکا در سومالی بلال السودانی، رهبر داعش در این بخش از آفریقا، کشته شده است.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان و خبرگزاری‌ها، آقای آستین از جامعه اطلاعاتی آمریکا و «سایر شریکان بین‌المللی به خاطر حمایت از این عملیات موفق ضد تروریستی» سپاسگزاری کرد.

پیش از بیانیه ژنرال آستین، یک مقام ارشد در دولت جو بایدن گفته بود که هدف نیروهای آمریکا در این عملیات دستگیری زنده السودانی بود، اما در جریان عملیات متوجه شدند که این هدف قابل اجرا نیست.

دو منبع از مقامات ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که همراه با بلال السودانی ده تن دیگر از نیروهای داعش نیز از پای درآمدند. فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا، شاخه سومالی، مجری عملیات بود.

به گفته آن‌ها، غیرنظامیان محلی در جریان عملیات از لطمه در امان ماندند و کسی از نظامیان آمریکایی نیز آسیب ندید.

یکی از این منابع گفت که آمریکا از ماه‌ها پیش به اطلاعاتی که این عملیات بر اساس آن طراحی شد، دست یافته بود.

این طرح نظامی با تایید جو بایدن، رئیس جمهور، در غارهای واقع در شمال سومالی انجام شد و آمریکا سومالی و «یک شریک دیگر ضد تروریسم» را در جریان آن قرار داده بود. نام کشور سوم «شریک» اعلام نشد.

آمریکا باور داشت که بلال السودانی حامی گسترش فعالیت داعش در آفریقا و فراتر از این قاره بود.

او از ۱۱ سال پیش در پی کمک به جنگجویان خارجی که بتوانند برای آموزش به اردوگاه‌های گروه الشباب بروند، از سوی آمریکا تحریم مالی شده بود.

به نوشته سی‌ان‌ان، انجام عملیات از سوی آمریکا علیه داعش در سومالی امری غیر عادی است و اقدامات مشابه تاکنون نیروهای گروه الشباب را هدف قرار می‌داد.

از زمان خروج آمریکا از افغانستان در تابستان پارسال، آمریکا تعقیب و کشتن سران و اعضای گروه‌های مسلح مرتبط با داعش و القاعده را در غرب آسیا و آفریقا، به عنوان یک راهبرد، پیگیرانه اجرایی کرده است.