کاهش صادرات فولاد ایران در پی افزایش مصرف در داخل

کارخانه فولاد در دزفول

با وجود افزایش تولید فولاد درایران در ۹ ماه اول سال جاری، ۱۴۰۱، به دلیل افزایش مصرف داخلی، صادرات فولاد تنها ۱۲ درصد از حجم تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در روز پنج‌شنبه، ۲۰ بهمن، در مجموع ٩ ماهه امسال، با وجود افزایش تولید فولاد، بخش قابل توجه این تولید صرف مصارف داخلی شده و بخش کمی از آن به صادرات اختصاص یافته است.

بر این اساس میزان مصرف ظاهری فولاد طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ١٠ تا ١٩ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بالغ بر ٨٣ میلیون تن از انواع اقلام فولادی در ایران تولید شده است که از این میزان حدود ده میلیون تن صادر و باقی (بالغ بر ٧٢ میلیون و ۶٠٠ هزار تن) صرف مصارف داخلی شده است.

این آمار نشان می‌دهد تنها ۱۲ درصد تولید فولاد ایران صادر شده و باقی آن در ایران مصرف شده است.

طی ٩ ماهه اول سال جاری ٩ میلیون و ٧٣۶ هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که هفت میلیون و ٧١١ هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته معادل شش میلیون و ٤٧١ هزار تن، ١٩ درصد بیشتر است.

تولید فولاد در ایران البته مخالفانی نیز دارد. تولید فولاد آب بالایی مصرف می‌کند و آلودگی محیط زیستی بالایی هم دارد.

وجود صنایع فولاد در دو استان اصفهان و خوزستان سبب افزایش آلودگی در این دو استان ایران شده است.

این دو استان در ایران در بیشتر ماه‌های سال از نظر وضع آلودگی هوا در شرایط بحرانی قرار دارند.

تامین آب صنایع فولاد در استان اصفهان که با بحران کمبود آب روبه‌رو است از دیگر چالش‌های این صنایع در استان اصفهان، قطب اصلی تولید فولاد ایران است.

در دی‌ماه گذشته هم یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد از کاهش دو میلیون تُنی تولید فولاد در کشور به دلیل قطع گاز و برق در این صنعت خبر داده بود.