جو بایدن از اسرائیل خواست اصلاحات قضایی جنجالی را با «اجماع» انجام دهد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه ۲۲ بهمن در نخستین اظهارنظر دربارهٔ بحث عمیق دو ماه اخیر در اسرائیل در مورد تغییرات دولتی در قوه قضاییه این کشور، خواهان آن شد که این اصلاحات قضایی ضمن «اجماع» انجام شود.

آقای بایدن به نیویورک‌تایمز گفت تغییرات بزرگ در دستگاه قضایی «نیازمند اجماعی وسیع» است.

بنیامین نتانیاهو از دو ماه پیش که به قدرت بازگشته، از طریق وزیر دادگستری دولت جدید خود در تلاش برای تغییراتی است که بسیاری از مردم اسرائیل آن را کاهش استقلال، محدودشدن اختیارات قوه قضاییه و بازشدن بیشتر دست دولت در انتخاب قضات دادگاه عالی تعبیر کرده‌اند و علیه آن تظاهرات برگزار می‌کنند.

بیشتر در این باره: تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی علیه برنامه «اصلاحات قضایی» نتانیاهو

جو بایدن شنبه گفت که «نبوغ دموکراسی آمریکایی و دموکراسی اسرائیل این است که هر دو بر پایه نهادهای قوی، بر اساس کنترل و توازن، و یک قوه قضاییه مستقل ساخته شده‌اند».

به‌نوشتهٔ روزنامه اسرائیلی معاریو، اظهارات آقای بایدن یکی از موارد معدودی است که یک رئیس‌جمهور در آمریکا درخصوص امور داخلی اسرائیل اظهارنظر می‌کند.

پیش از آقای بایدن، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هم دو هفته پیش در جریان دیدار با بنیامین نتانیاهو که به پاریس رفته بود، گفت اگر اسرائیل این تغییرات قضایی را تصویب کند، «ارتباط خود را با دموکراسی قطع کرده است».

اما یک مقام ارشد اسرائیلی به رسانه‌ها گفته بود که آقای مکرون از جزئیات روند موردنظر دولت اسرائیل آگاهی ندارد و اظهارات او تحت‌تأثیر اظهارنظرهای مخالفان اسرائیلیِ این طرح بیان شده است.

آقای نتانیاهو در بازگشت به اسرائیل دوباره گفت که مردم در انتخابات اخیر به او رأی دادند تا برنامه‌های حزب لیکود را عملی کند و دولتش در برابر تظاهرات و هشدارها عقب‌نشینی نخواهد کرد.

درخواست‌های پیاپی رئیس‌جمهور اسرائیل از دولت هم مبنی بر این‌که این روند را تعلیق کند تا گفتمان ملی حول آن انجام شود، با دست ردِ یاریو لوین، وزیر دادگستری اسرائیل، روبه‌رو شد. آقای لوین گفت «حتی یک دقیقه هم این طرح متوقف نمی‌شود».

تنش‌های سیاسی هفته‌های اخیر اسرائیل بر شرایط اقتصادی این کشور اثر گذاشته و ارزش پول اسرائیل را در برابر ارزهای خارجی کاهش داده است. اقتصاددانان اسرائیلی و آمریکایی هشدار داده‌اند که اعتبار مالی این کشور در جهان در معرض تهدید است.

بحران داخلی سیاسی اسرائیل با افزایش خشونت‌های این کشور با فلسطینیان مصادف شده است.