آمریکا حکم اعدام جمشید شارمهد را به شدت محکوم کرد

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد، تبعه ایرانی‌-آلمانی از سوی جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کرد.

رابرت مالی روز جمعه پنجم اسفندماه با بازنشر توییتی از سازمان عفو بین‌الملل درباره حکم اعدام آقای شارمهد نوشت، واشینگتن صدور این حکم توسط رژیم ایران علیه آقای شارمهد را به شدت محکوم می‌کند.

جمشید شارمهد، شهروند ایرانی‌آلمانی مرداد ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط مأموران جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد. دستگاه قضایی ایران پس از آن روند محاکمه وی را آغاز کرد که به صدور حکم اعدام علیه وی به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» انجامید.

اما آلمان به همراه اتحادیه اروپا با اشاره به عدم دسترسی آقای شارمهد به وکیل انتخابی و نبود عدالت در دستگاه قضایی ایران، صدور حکم اعدام علیه او را محکوم کرده‌اند.

رابرت مالی نیز دادگاه جمشید شارمهد را «ساختگی» توصیف کرد و به جمهوری اسلامی هشدار داد که با برداشتن هر قدمی از این نوع، خود را در جهان منزوی‌تر می‌کند.

رسانه‌های رسمی و نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر» (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کرده‌اند.

وزارت خارجه آلمان در واکنش به صدور حکم اعدام برای آقای شارمهد در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو کارمند سفارت ایران در این کشور را اخراج کرده است.

با استفاده از شبکه اجتماعی توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ د.خ/س.ن