معاون وزیر بهداشت اذعان کرد مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز عمدی‌ است

تصویری از حیاط یک مدرسه پس از مسموم‌شدن دانش‌آموزان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، در عین سکوت نهادهای امنیتی، عمدی‌بودن عامل مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر برخی مدارس کشور را که از آذرماه شروع شده، تأیید کرد.

یونس پناهی روز یکشنبه هفتم اسفند در یک نشست خبری در مشهد گفت: «پس از مسمومیت چندین بارهٔ دانش‌آموزان در مدارس قم مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطیل شوند.»

این مقام دولتی با این حال توضیحی دربارهٔ این‌که «این افراد» چه کسانی می‌توانند باشند، ارائه نکرد.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان از نهم آذر ماه در قم آغاز شد و تاکنون صدها دانش‌آموز در ۶۰ مدرسه این شهر که عمدتاً مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده، دچار مسمومیت شده‌اند.

مسمومیت‌های دانش‌آموزان در ایران فقط منحصر به مدارس قم نیست و به مدارس دیگر شهرهای ایران از جمله بروجرد و تهران هم گسترش یافته است.

معاون وزیر بهداشت ضمن اذعان به عمدی‌بودن مسمومیت‌های سریالی فقط توضیح داد که این مسمومیت‌ها «ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس» است و «عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست».

بیشتر در این باره: ادامه مسمومیت دانش‌آموزان دختر قم و بروجرد؛ یک نمایندهٔ مجلس: مسئله عمدی است

آقای پناهی همچنین گفت که «دانش‌آموزان مسموم‌شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند» و ایجاد استرس و اضطراب در این دانش‌‌آموزان منجر به «طولانی‌شدن روند بهبودی می‌شود».

تأیید عمدی‌بودن مسمومیت‌ها در حالی است که علی‌رغم درخواست والدین و حتی برخی نمایندگان مجلس، نهادهای امنیتی هنوز هیچ گزارشی از نتیجه بررسی موضوع منتشر نکرده‌اند.

پیشتر محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور هم از «احتمال عمدی‌بودن» این مسمومیت‌ها خبر داده بود، اما این اولین بار است که یک مقام بلندپایه دولتی از عمدی‌بودن آن‌ها سخن می‌گوید.

اکنون بیش از سه ماه از آغاز مسمومیت دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان دختر در ایران می‌گذرد و مدت‌هاست که احتمال عمدی‌بودن آن‌ها نیز مطرح شده است.

در تازه‌ترین موارد، یک‌شنبه هفتم اسفند خبر مسمومیت ۵۰ دانش‌آموز دختر دیگر در بروجرد و انتقال آن‌ها به بیمارستان منتشر شد. روز شنبه نیز دست‌کم ۴۸ دانش‌آموز دختر دیگر در شهرهای بروجرد و قم به‌دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شدند.

پیشتر، ۲۵ بهمن، نفیسه مرادی، دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، گفته بود: «تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه ظن خرابکاریِ منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند.»

اشاره خانم مرادی به «دیدگاه‌های طالبانی» در حالی است که اکنون طالبان ممنوعیت‌هایی را برای تحصیل و کار دختران و زنان افغان ایجاد کرده و همزمان دولت جمهوری اسلامی روابط خود با طالبان را نزدیک‌تر کرده است.

او افزود که «طولانی، تکراری و بیشترشدن مسمومیت‌ها در مدارس قم و عدم شناسایی عوامل آن سطح توقع خانواده‌ها را از ایشان بیشتر می‌کند».

افزایش نگرانی‌ها به‌ویژه نگرانی خانواده‌ها از مسموم‌شدن دانش‌آموزان در حالی است که هنوز نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به‌ویژه وزارت اطلاعات رسماً گزارشی در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

بیشتر در این باره: دادستان کل کشور: مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان قم «احتمالاً عمدی» است

سامه یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم روز یک‌شنبه هفتم اسفند تأیید کرد که «وزیر اطلاعات وارد این پرونده شده، ولی متاسفانه گزارشی به مجلس داده نشده است».

او نیز همچون برخی دیگر از مقام‌ها بر «عمدی‌بودن» این مسمومیت‌ها تاکید کرد.

پیشتر دو تن از نمایندگان قم در مجلس نیز این موضوع را «مسئله‌ای امنیتی» عنوان کرده و خواستار واردشدن نهادهای امنیتی به موضوع شده بودند.

چندی پیش، یک منبع مطلع در بیمارستان ولی‌عصر قم هم که خواست نامش فاش نشود، به رادیوفردا گفته بود که نیروهای اطلاعات سپاه در بیمارستان حضور دارند و تمام‌مدت ایجاد وحشت می‌کنند.

بر اساس گفته‌های این منبع مطلع، سازمان اطلاعات سپاه « از قبل» در جریان دست‌کم برخی از این مسمومیت‌ها قرار دارد.

او به رادیوفردا گفت: «نکتۀ مهم این است که چند روز پیش صبح زود از اطلاعات به بیمارستان ما زنگ زدند و خبر دادند که آماده باشید زیرا ممکن است برای دانش‌آموزان چهار مدرسه مشکلاتی پیش بیاید و آن‌ها به این‌جا منتقل شوند. یعنی قبل از اتفاق هشدار داده بودند.»