فروش شاهین سایپا در روسیه «از خردادماه آغاز می‌شود»

کارخانه سایپا

یک شرکت خودرو در روسیه اعلام کرد که از ۱۱ خردادماه سال جاری فروش خودرو شاهین سایپا را در این کشور آغاز می‌کند.

خبرگزاری تاس روز دوشنبه، هفت فروردین، به نقل از الکساندر استپانوف، مدیرعامل «بِست موتورز» نوشت: «ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که فروش از اول ژوئن آغاز شود. طبق این برنامه‌ریزی قرار است تا آن هنگام اولین محموله شامل یک هزار خودروی ساپیا به روسیه فرستاده و عرضه شود.»

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از تاس، «بست موتورز» که در زمینه فروش خودرو فعالیت می‌کند، در نظر دارد در سال اول قرارداد خود با ساپیا، دست‌کم ده هزار خودروی این شرکت را به‌فروش برساند.

پیشتر علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، در اسفندماه گذشته با اشاره به تفاهم ۷۰۰ میلیون یورویی با روسیه در زمینه خودرو و قطعات در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو گفته بود: «قرارداد صادرات ۴۵ هزار دستگاه خودرو سایپا به این کشور به ارزش ۴۵۰ میلیون یورو به امضا رسید.»

شاهین خودرویی است که بر اساس یکی از پلتفرم‌های قدیمی تویوتا یاریس که شرکت سایپا دانش فنی آن را از طریق شرکت‌های چینی به دست آورده توسعه یافته است. در حقیقت تکنولوژی این پلتفرم به ۲۰ سال قبل باز می‌گردد اما تکنولوژی موتور این خودرو به سه دهه قبل مربوط است.

موتور این خودرو توسعه یافته و توربو شده موتور پراید است که ۱۰۸ اسب بخار قدرت دارد و دارای تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ است.

بیشتر در این باره: سایپا خواهان افزایش قیمت کارخانه‌ محصولات خود به دست شورای رقابت شد

گفته می‌شود که ایران خودرو در سال گذشته حاضر شده است موتور خودرو تارا را در اختیار شرکت سایپا قرار دهد.

این موتور توسعه یافته موتور پژو ۲۰۶ است و ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد. هنوز مشخص نیست آیا شاهین قرار است با موتور جدید به روسیه صادر شود یا از همان موتور قدیمی هشت سوپاپ استفاده خواهد کرد.

یوگنی چیژوف، مدیر توسعه راهبردی در شرکت «بست موتورز»، گفته است: «بحث‌هایی درباره مونتاژ خودروهای سایپا در منطقه صنعتی «شوشاری» در سنت‌پترزبورگ در جریان است.»

وی همچنین از مذاکره با ایران‌ خودرو خبر داد.

ایران خودرو در حال مذاکره برای صادرات خودرو تارا به روسیه است. خودرو تارا محصول ایران خودرو است که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ توسعه یافته است.

از طرفی رسانه‌های خودرویی ایران اخباری را از حضور احتمالی لادا در ایران منتشر کرده‌اند.

وزارت صمت ایران هم در سال گذشته از همکاری خودروسازان ایرانی و روس برای تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ خبر داده بود.

صنعت خودرو روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین مورد تحریم شرکت‌های غربی قرار گرفت و خودروسازان بزرگ این کشور را ترک کردند.

پس از ترک شرکت‌های غربی شرکت‌های چینی و ایرانی به دنبال به دست آوردن سهم بازار جدیدی در این کشور هستند.