در پی تجدید رابطه ایران و عربستان، تابلوی شیخ نِمِر در مشهد «پایین کشیده شد»

نامگذاری یک خیابان در تهران در سال ۹۵

یک روزنامه‌نگار در مشهد روز شنبه، ۱۹ فروردین، خبر داد که از تابلوی خیابان کنسولگری عربستان در مشهد که به نام «آیت‌الله شیخ نِمِر»، روحانی شیعه اعدام شده در عربستان، نام‌گذاری شده بود اثری نیست.

به نظر می‌رسد پایین کشیده شدن تابلوی «آیت‌الله نمر» که مرگش به بهانه حمله به سفارت عربستان سعودی تبدیل شد در پی توافق تهران و ریاض و در آستانه بازگشایی سفارت این کشور رخ داده که بعد از هفت دور مذاکره در طی سه‌ سال در نهایت در ۱۹ اسفند سال گذشته در پکن به نتیجه رسید.

روابط دیپلماتیک تهران و ریاض از سال ۱۳۹۴ پس از حمله حامیان حکومت به سفارت عربستان در تهران در واکنش به اعدام شیخ نمر باقرالنمر قطع شده بود.

در ۱۲ دی سال ۱۳۹۴ وزارت کشورعربستان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که شیخ نمر باقرالنمر، به جرم ارتباط با تروریسم و عمدتا گروه القاعده به همراه ۴۶ تن دیگر اعدام شده است.

او که از رهبران اعتراض‌های شیعیان در سال ۲۰۱۱ در عربستان به شمار می‌رفت در شهر قم تحصیل کرده بود.

وزارت خارجه ایران در واکنش به این اعدام تهدید کرد که این اقدام «هزینه سنگینی» را متوجه عربستان خواهد کرد.

در پی این گونه موضع‌گیری‌های حکومتی بود که عده‌ای که درنهایت «افراد خودسر» نامیده شدند با ورود به ساختمان سفارت عربستان سعودی به آن خسارت وارد کرده و آن را به آتش کشیدند.

بیشتر در این باره: خامنه‌ای: دست انتقام الهی گریبان مقام‌های سعودی را می‌گیرد

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز طی سخنانی اعدام شیخ نمر توسط دولت عربستان سعودی را «خطای سیاسی و گناهی بزرگ» خواند و اعلام کرد: «خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیار سریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.»

در ۱۳ دی‌ماه همان سال و در پی واکنش سخنان علی خامنه‌ای شورای شهر مشهد طرح دو فوریتی‌ای را به تصویب رساند که یک خیابان فرعی در کنار کنسولگری عربستان به نام آیت الله شیخ نمر نام‌گذاری شود.

شورای شهر تهران نیز در دوم شهریور سال ۱۳۹۵ خیابان «ناز» در منطقه یک شهرداری تهران را به نام «شهید شیخ نمر باقرالنمر» نام‌گذاری کرد.