اداره آموزش و پرورش مرگ کارو پشابادی بر اثر مسمومیت در مدرسه را تکذیب کرد

پس از آن که منابع حقوق بشری در روزهای گذشته از مرگ کارو پشابادی، دانش‌آموز ۱۶ ساله دبیرستان شهید عالمی شهرستان قدس استان تهران، در پی بروز مسمومیت مشکوک با گاز در مدرسه او خبر دادند، اداره آموزش و پرورش استان تهران مرگ این نوجوان را «به علت عارضه روده» اعلام کرد.

کارو پشابادی به مدت سه هفته در بیمارستان میلاد تهران بستری بود و روز ١٨ فروردین جان باخت و گروه حقوق بشری «هه‌نگاو» که خبرهای مربوط به شهروندان کرد و مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد خبر داد که این دانش‌آموز اصالتاً کردستانی و ساکن شهر قدس تهران، اواخر اسفند پارسال در مدرسه‌ای در تهران مسموم شده بود.

اکنون با تأخیری چهارروزه پس از اعلام مرگ این دانش‌آموز، اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، در اطلاعیه‌ای نوشت که کارو پشابادی «به علت عارضه روده بستری شده بود» و «بیشتر روزهای بستری کارو در زمان تعطیلات نوروزی بوده است.»

این اطلاعیه همچنین می‌گوید: «در تاریخ‌های ۲۸ و ۲۷ اسفند و روزهای قبل از آن نیز هیچ گزارشی مبنی بر بی‌حالی دانش‌آموزان دبیرستان شهید عالمی شهرستان قدس گزارش نشده است.»

بیشتر در این باره: انجمن صنفی معلمان کردستان: حملات به مدارس دخترانه «سازمان‌دهی‌شده» و «کودک‌کشی» است

مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، هم روز سه‌شنبه در این باره در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تنها گفت: «این دانش‌آموز در منزل ناخوش‌احوال شده و به بیمارستان میلاد منتقل و بستری شده و در روز هجدهم فروردین‌ماه به علت بیماری ریوی و کلیوی در بیمارستان فوت می‌کند.»

روز دوشنبه هم سایت خبری «شبکه شرق» از قول پدر کارو پشابادی خبر داده بود که مأموران اداره اطلاعات استان کردستان به خانه او رفته‌اند.

«شبکه شرق» از قول پدر کارو پشابادی نوشته است که او مرگ فرزندش بر اثر مسمومیت در مدرسه را «تکذیب کرده» و علت آن را «نارسایی کلیه» اعلام کرده است.

بروز مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارسِ عمدتاً دخترانه کشور از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در اواخر بهمن و در طول اسفندماه، امنیت روانی جامعه را به‌شدت مختل کرد و به ایجاد هراس در میان خانواده‌های دانش‌آموزان دامن زد.

به‌رغم گذشته بیش از چهار ماه از آغاز این مسمومیت‌های مشکوک، عامل یا عواملی که در بروز این مسمومیت‌ها نقش دارند، ماهیت آنها و نیز روشی که عاملان برای مسموم‌سازی از آن استفاده می‌کنند هنوز نامشخص یا مشکوک مانده است.

مسئولان جمهوری اسلامی هم تاکنون از ارائه پاسخ شفاف و قانع‌کننده به والدین دانش‌آموزان ناتوان بوده یا طفره رفته‌اند.

موج دوم مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه کشور که پس از تعطیلات نوروزی آغاز شده، همچنان ادامه دارد و در دو روز گذشته گزارش‌های جدیدی از وقوع این مسمومیت‌ها در مدارس سقز منتشر شده است.