انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲: حکم دادگاه نمایشی را نمی‌پذیریم 

تصاویر جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین که با شلیک سپاه پاسداران سرنگون شد

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با انتشار بیانیه‌ای حکم صادره از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در پرونده کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این پرواز با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران را «حکم دادگاه نمایشی‌» خواند.

این انجمن با تاکید بر اینکه «به هیچ عنوان صلاحیت این دادگاه را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت و به چنین حکمی تن نمی‌دهد»، گفت: «ما در دادخواهی خسته نخواهیم شد. جان‌های زیبایی از دست رفت، حقیقت نامعلوم ماند و عدالت اجرا نشد.»

در این بیانیه، انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با اشاره به اینکه قوه قضائیه جمهوری اسلامی «فرماندهان و متهمین اصلی جنایت را مورد تعقیب قرار نداده است» و فقط «ده متهم را بدون احراز هویت» معرفی کرده است، آمده که جلسات دادگاه را «در خفا شکل دادند»، به خانواده‌های کشته‌شدگان «اهانت کردند» و «بدون انجام تحقیقات بی‌طرفانه با حکمی صوری به این نمایش خاتمه دادند تا سناریوی از پیش تعیین شده خود را اجرا کنند».

بیشتر در این باره: قوه قضاییه ایران احکام متهمان ادعایی پرونده هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را صادر کرد

این انجمن یادآوری کرد که بیش از هفتاد نفر از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ «در مراحل مختلف این دادگاه از شکایت خود انصراف دادند و پیش از صدور رای صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نشناختند.»

قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۷ فروردین با گذشت بیش از سه سال اعلام کرد که فرمانده سامانه دفاعی «تور‌-ام یک» سپاه پاسداران را به‌عنوان متهم ردیف اول به ۱۳ سال حبس محکوم کرده که ۱۰ سال آن با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود.

به غیر از این فرد، ۹ نفر از پرسنل نظامی دیگر نیز به یک تا دو سال زندان محکوم شدند اما در گزارش قوه قضائیه نام هیچ‌یک از این افراد ذکر نشده است.

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در بیانیه شامگاه یک‌شنبه ۲۷ فروردین ماه خود تاکید کرد که «پرونده‌ جنایت پرواز پی‌اس‌ ۷۵۲ پرونده‌ای باز در پیشگاه مردم ایران است» و مسئولیت دادخواهی آن «از شانه‌ چهار دولت درگیر که شهروندان خود را از دست داده‌اند، کم نخواهد شد.»

این انجمن، همچنین از چهار کشور کانادا، بریتانیا، سوئد، و اوکراین خواست ضمن «ثبت رسمی شکایت از جمهوری اسلامی در دیوان بین‌المللی دادگستری» از شکایت انجمن خانواده‌ها در دیوان بین‌المللی کیفری نیز حمایت کنند.

این بیانیه همچنین خواهان «قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی» شد و تاکید کرد که باید «پلیس فدرال کانادا برای بررسی جنایت پی‌اس۷۵۲ پرونده‌ جنایی باز کند».

بیانیه انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در پایان می‌گوید: «ما تا روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت ادامه خواهیم داد و هرگز نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»