ورود ریزگردها از کشورهای همسایه دوباره زندگی در غرب ایران را مختل کرد

آمارهای رسمی حاکی است مناطق بحرانی در کشور برای ریزگردها به ۴۳ درصد افزایش یافته است

ورود ریزگردها و غبار محلی در استان‌های غربی کشور بار دیگر زندگی در این مناطق را مختل کرده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا،‌ ششم خرداد اعلام کرد که استان‌ خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی روزهای شنبه و یکشنبه با کاهش کیفیت هوا روبه‌رو می‌شوند.

در پی بروز این پدیده، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار و احتمال تأخیر در پروازها وجود دارد.

ورود ریزگردها به کشور همچنین در تهران نیز منجر به خیزش خاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

کانون‌های اصلی سامانه گرد و غبار در کشورهای همسایه غربی ایران است. با این حال، به گفته کارشناسان، کانون‌های داخلی ریزگردها نیز در ایران به سرعت در حال گسترش است.

پیشتر سازمان منابع طبیعی اعلام کرده بود که تعداد استان‌های بیابانی ایران از ۱۴ مورد در آغاز برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله، اکنون به حدود ۲۱ استان و مناطق بحرانی برای ریزگردها نیز به ۴۳ درصد افزایش یافته است.

تغییر شرایط اقلیمی، بروز خشکسالی‌های متعدد، مدیریت نادرست منابع آب و خاک، کاهش پوشش گیاهی و بهره‌برداری غیرعلمی از اراضی زراعی، مهم‌ترین عوامل فرسایش خاک و بروز طوفان‌های گرد و غبار و ریزگرد است.

با وجود همه هشدارها، به دلیل عدم تدبیر کشورهای منطقه از جمله ایران، در طول سال‌ها فواصل زمانی شکل‌گیری این پدیده کوتاه‌تر و دامنۀ آن به تمام فصول سال گسترش یافته است.