مجلس به عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد داد

عباس علی‌آبادی

عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، روز سه‌شنبه، ۲۳ خرداد، موفق به دریافت رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی شد.

او با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف، هشت رأی ممتنع و دو رای باطله از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در صحن، وزیر صمت شد.

در جلسه رأی اعتماد او، نمایندگان متعددی با عنوان موافق و مخالف سخنرانی کردند و ازجمله، به گزارش خبرگزاری میزان، مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده رودبار، در دفاع از عباس علی‌آبادی گفت که او «در بهترین دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده است.»

در این جلسه، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام نیز در مخالفت با انتصاب آقای علی‌آبادی گفت که برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت «یک انشای کلی» است.

او افزود: «شما در حال تصمیم‌گیری برای وزارتخانه‌ای هستید که سرنوشت مردم را رقم می‌زند، ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیرنفتی، واحدهای صنعتی نیمه‌کاره، ارز تأمین نشده، خودروهای لگن و بی‌کیفیت با برنامه‌هایی که از میدان انقلاب هم می‌توان آن‌ها را پرینت گرفت و ارائه کرد، قابل حل نیست.»

عباس علی‌آبادی در این سِمت جانشین رضا فاطمی امین می‌شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دهم اردیبهشت، در جریان استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صنعت و معدن و تجارت (صمت)، به او رأی اعتماد ندادند و با این حساب او از این سِمت عزل شد.

بیشتر در این باره: نماینده افشاگر اهدای خودروهای شاسی‌بلند: بدون ابلاغ حکم «ممنوع‌النطق» شده‌ام

فاطمی امین اولین وزیر دولت سیزدهم بود که دو بار در صحن علنی مجلس استیضاح شد. او همچنین اولین برکناری و عدم رأی اعتماد یک وزیر در دولت سیزدهم را به نام خود ثبت کرد.

نمایندگان موافق استیضاح به مواردی از عملکرد ضعیف او به‌خصوص در حوزه صنعت خودرو و ناکارآمدی دولت رئیسی اشاره کردند.

دو نماینده مجلس نیز روز ششم شهریور فاش کردند که بیش از ۷۰ دستگاه خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان تحویل داده شد تا استیضاح وزیر صمت را پس بگیرند.

در پی اظهارات احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، در این زمینه، دولت ابراهیم رئیسی او را تهدید به پیگیری قضایی کرد و در روزهای اخیر نیز خبر رسید که احمد علیرضابیگی در مجلس، ممنوع‌النطق شده است.

با استفاده از میزان، مهر، ایسنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.