حمایت هزاران معلم از «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی»

تصویری آرشیوی از اعتراضات معلمان در ایران

در پی اقدام جمعی از فرهنگیان در راه‌اندازی «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی»، تاکنون بیش از ۱۳ هزار تن از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته با امضای خود به این کمپین پیوسته‌اند.

همچنین کانون‌های صنفی معلمان ایران(تهران)، و انجمن‌های صنفی معلمان استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، کردستان، خراسان شمالی و کانون صنفی معلمان اسلامشهر نیز از این کمپین حمایت کرده‌اند.

بانیان «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی»، آن را «اقدامی مدنی» و «قدم کوچک حداقلی» برای آزادی معلمان زندانی خواندند.

در متن بیانیه «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی» آمده است: مواجهه دولتمردان با مطالبه‌گری فرهنگیان، «قهری و با استفاده از ابزار سرکوب» بوده است و همیشه عده‌ای از معلمان «گرفتار پرونده‌سازی و احکام سنگین اخراج و زندان» شده‌اند.

بیشتر در این باره: انجمن صنفی معلمان فارس: تنها «جرم» هشت معلم شرکت در تجمعات قانونی است

این بیانیه می‌افزاید که دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی علاوه بر «صدور احکام زندان‌های طولانی مدت» برای معلمان معترض در استان‌های مختلف، اقدام به «پرونده‌سازی در دادگاه‌ها و هیات‌های تخلفات اداری و صدور احکام اخراج، بازخریدی، بازنشستگی اجباری، و انفصال از خدمت» برای صدها معلم در سراسر کشور کرده‌اند.

بانیان این کمپین با اشاره به اینکه ابتدا «یک هزار و ۲۰۰ نفر از معلمان تصمیم گرفتند تا با نوشتن نامه به رئیس قوه قضاییه و ارسال رونوشت آن برای رؤسای مجلس و دولت»، خواهان «آزادی معلمان زندانی و فعالان صنفی و پایان دادن به برخوردهای امنیتی با معلمان» بشوند، افزودند که قوه قضاییه و مقام‌های نهاد ریاست جمهوری، حاضر به پذیرفتن نامه معلمان نشدند و نشان دادند که حتی «رفتاری تا این اندازه مدنی و قانونی» نیز برایشان قابل پذیرش نیست.

فعالان صنفی معلمان در ادامه تاکید کردند که حالا با راه‌اندازی کارزاری در فضای مجازی تحت عنوان «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی» تلاش دارند تا مطالبه «آزادی معلمان زندانی»، «پایان دادن به پرونده‌سازی در دادگاه‌ها و هیات‌های تخلفات اداری برای معلمان» را پیگیری کنند.

متن بیانیه «یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی» در فضای مجازی تاکنون به امضای نزدیک به «۱۳ هزار و ۱۰۰ نفر» از معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته رسیده است. همچنین کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، انجمن صنفی فرهنگیان استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، کردستان، فارس و کانون صنفی معلمان اسلامشهر، ضمن حمایت از این کمپین، خواهان آزادی فوری معلمان زندانی شدند.

طبق اعلام شوراهای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان کشور، در حال حاضر بیش از ۱۱ تن از فعالان صنفی حقوق معلمان از جمله اسماعیل عبدی، رسول بداقی، فرزانه ناظران‌پور، جعفر ابراهیمی، هاشم خواستار، امید شاه‌محمدی، عزیز قاسم‌زاده، محمود صدیقی‌پور، انوش عادلی، حسین رمضان‌پور، و مهدی فتحی در حال سپری کردن حکم حبس بوده یا تحت بازداشت موقت قرار دارند.

بیشتر در این باره: اعتراض کانون صنفی معلمان به محاکمه‌های دسته‌جمعی و صدور احکام حبس برای معلمان