اعتراض به استخدام «حزب‌اللهی‌ها» در وزارت ارشاد در میانه «ثِقَتی‌گِیت»

خود وزیر ارشاد که کتابی با عنوان «اندیشۀ سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» نوشته، پیش از دولت رئیسی، اساسا سابقه کار اجرایی در دولت نداشته است

انتشار خبر استخدام گسترده «جوانان حزب‌اللهی» در وزارت ارشاد به واکنش‌ گسترده در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دامن زده و برخی آن را در کنار خبرهای جنجالی دیگر چون ورود نیروهای حشدالشعبی به دانشگاه‌های ایران و انتشار فیلمی از مدیر ارشاد گیلان قرار داده‌اند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی، به تازگی گفته است: «۴۰۰ نیروی جوان حزب‌اللهی بعد از دو سال کار جدی تا پایان تابستان وارد این وزارتخانه می‌شوند تا تغییر در بدنه به وجود آید.»

خبر «تغییر» مورد نظر وزیر دولت ابراهیم رئیسی در حالی منتشر می‌شود که وزارت ارشاد در دهه‌های گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای را بر انتشار فیلم، کتاب و دیگر آثار هنری و فرهنگی اعمال کرده است.

بیشتر در این باره: وزیر رئیسی: برای ایجاد تغییر در وزارت ارشاد ۴۰۰ جوان حزب‌اللهی استخدام می‌شوند

تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر استخدام نیروهای «جوان حزب‌اللهی» در واقع ادامه تاکیدهای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر است که همواره در سخنرانی‌هایش برای مقام‌های دولت جمهوری اسلامی، خواستار پرورش و به‌کارگیری «نیروهای جوان انقلابی» شده است.

یک کاربر توئیتر نوشت که آیا استخدام این «۴۰۰ حزب‌اللهی» به این معنی است که وزیر ارشاد کارمندان فعلی وزارتخانه خود را «به اندازه کافی حزب‌اللهی» نمی‌داند؟

یک کاربر دیگر توئیتر این طور اعتراض خود را بیان کرده است: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که تا پایان سال ۴۰۰ جوان حزب‌اللهی‌ وارد وزارت فرهنگ خواهند شد. مگر وزارت ملک مطلق یک گروه خاص است که می‌خواهند یک قطار افراد خاص را بیاورند و سر کار بگمارند؟ قدیم از اتوبوس استفاده می‌کردند، امروز از قطار.»

تاکید بر «حزب‌اللهی» بودن کارمندان ارشاد در شرایطی است که هنوز از انتشار فیلم رابطه جنسی رضا ثقتی یکی از «مدیران انقلابی» وزارت ارشاد که بسیار جنجال‌برانگیز شد دو هفته نیز نمی‌گذرد.

آقای ثقتی که مدیریت اداره ارشاد استان گیلان را بر عهده داشت روز ۲۸ تیرماه از مقام خود برکنار شد و گزارش‌ها حاکی از بازداشت او و تعداد دیگری در ارتباط با این فیلم است.

یک کاربر توئیتر به کنایه خطاب به اسماعیلی نوشت: «به وزیر نخبه بگویید افراد حزب‌اللهی در طراز حاج رضا ثقتی استخدام کند وزارت ارشاد به ثقتی و ثقتی‌های زیادی نیارمند است.»

او یکی از مروجان سیاست حجاب اجباری بود و انتشار فیلم او موجب شد که مردم بر «ریاکاری» مقام‌های حکومتی در ایران تاکید کنند.

اوایل تیرماه، وزیر ارشاد از «کمبود شدید» در زمینه «نیروی متخصص» هوادار نظام جمهوری اسلامی خبر داده و در یک مراسم دولتی گفته بود: «امروز در بخش‌های مختلف، وقتی می‌خواهیم نیروی انسانی متخصص و متعهد بیابیم، متوجه می‌شویم دچار فقر منابع انسانی هستیم.»

بیشتر در این باره: واکنش‌ گسترده به فیلم «رابطه جنسی» مدیر ارشاد گیلان در محکومیت «ریاکاری» در جمهوری اسلامی

برخی از کاربران نیز به بهانه خبر استخدام‌های جدید در وزارت ارشاد به خبر ورود نیروهای حشدالشعبی به دانشگاه‌های ایران به عنوان «دانشجو» اشاره کردند.

یک کاربر توئیتر نوشت: «بعد از خبر تغییر ترکیب دانشگاه تهران با ورود نیروهای حشدالشعبی، حالا وزیر ارشاد از ورود ۴۰۰ جوان حزب‌اللهی به وزارت ارشاد برای تغییر در بدنه این وزارتخانه خبر داده است!»

برخی نیز به سابقه چنین پاکسازی‌هایی در جمهوری اسلامی به‌ویژه در سال‌های ابتدایی عمر این حکومت اشاره کرده‌اند.

با این حال، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم اساسا وجود وزارت ارشاد را زیر سوال برده‌اند و گفته‌اند وجود چنین سازمانی که کارش سانسور و مانع‌تراشی برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی است، در شرایط کنونی «ضرورتی ندارد».

استخدام گسترده نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی در وزارت ارشاد در شرایطی است که در ماه‌های اخیر خبرهای بسیاری درباره ممنوعیت یا محدودیت فعالیت هنری هنرمندان ایرانی منتشر شده است.

اسماعیلی روز پنج‌شنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، ممنوعیت‌ کاری این هنرمندان را تایید کرد و گفت که آنان «حجاب‌ و‌ عفاف» را رعایت نکردند.

یک کاربر نوشت: «همه را ممنوع‌الكار كنيد، مغاره‌ها رو ببنديد، رستوران‌ها رو تعطيل كنيد، همين طور بر سيل مخالفين بیافزاييد تا يك اقليت كوچك حزب‌اللهی رو راضی كنيد ولی حجاب اجباری مرحوم شد و دفن، تمام شد. جامعه به قبل از قتل مهسا امينى باز نخواهد گشت، به مشكلات مردم برسيد كه عُرضَشو نداريد.»

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.