تراز تولید و مصرف بنزین در کشور در تیرماه به «منفی ۱۳ میلیون لیتر» رسید

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد که تراز تولید و مصرف بنزین در کشور در تیرماه منفی شد.

علی زیار روز یکشنبه ۱۵ مرداد به خبرگزاری ایلنا گفت در تیرماه مصرف روزانهٔ بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسید، درحالی‌که پالایشگاه‌های کشور تنها ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین تولید کردند و ۱۳ میلیون لیتری که بیشتر مصرف شد، «از روی اجبار، از ذخایر سوخت برداشت شد».

به‌گفتهٔ این مقام مسئول، مصرف سوخت کشور در سال جاری تا کنون به ۱۲۴ میلیون لیتر در روز رسیده است، درحالی‌که سال گذشته میانگین آن ۱۰۴ میلیون لیتر بود.

آقای زیار همچنین تأکید کرد که در حال حاضر در ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت «به اندازه یک کشور ۲۵۰ میلیون نفری سوخت تولید می‌‌شود».

بیشتر در این باره: پروندهٔ افزایش قیمت بنزین روی میز دولت؛ از لیتری ۷ تا ۲۷ هزار تومان

او به‌طور تلویحی تأیید کرد که برای افزایش تولید بنزین معمولی، در دورهٔ اخیر «تولید و عرضه بنزین سوپر» کم شده و با این حال افزود «کیفیت بنزین معمولی در تمامی شرایط حفظ شده و مطابق استاندارد تولید می‌شود».

این مقام ارشد هشدار داد که برای تأمین افزایش تقاضای سوخت نه پول و امکانات ساخت پالایشگاه بیشتر و یا توسعه پالایشگاه‌های کنونی وجود دارد و نه حتی در صورت وجود منابع مالی، ساخت پالایشگاه‌ یک‌شبه امکان‌پذیر است.

به‌گفتهٔ معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ایران «سه برابر معیارهای رایج در جهان مصرف سوخت دارد که دلیل عمدهٔ آن خودروهای بی‌کیفیت و پرمصرف است».

بیشتر در این باره: «محدودیت توزیع بنزین سوپر» در مناطق گرمسیر ایران

رسانه‌های اقتصادی تهران به‌تازگی گزارش داده بودند در شرایطی که مصرف سوخت در دو سال گذشته ۳۸ درصد بیشتر شده و احتمال افزایش قیمت سوخت مطرح است اما دولت از تکرار اعتراضاتی که در پی افزایش قیمت بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ رخ داد نگران است، به‌خصوص در شرایطی که تورم شدید فشار اقتصادی سنگینی بر مردم وارد کرده است.

دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در طول دهه‌ها سیاست سخت‌‌گیرانه‌ای درخصوص واردات خودروهای خارجی داشته‌اند و اعلام سیاست سال گذشته دولت ابراهیم رئیسی در زمینه موافقت با واردات برخی خودروهای خارجی نیز تحولی عملی ایجاد نکرد.

خودروهای تولید ایران در زمینه سوخت به‌شدت پرمصرف و به‌دور از معیارهای خودروهای مدرن ارزیابی شده‌اند. زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری در ایران نیز ضعیف و ناکارآمد است و مردم را به استفادهٔ بیشتر از خودروهای شخصی سوق می‌دهد.