ابراز «نگرانی عمیق» نماینده امارات در وین نسبت به فعالیت اتمی ایران

مقر آژانس انرژی اتمی در وین

امارات متحده عربی با پیوستن به کشورهای غربی و متحدان آن‌ها که خواهان همکاری تهران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، «نگرانی عمیق» خود را از برنامه هسته‌ای ایران ابراز داشت.

حمد الکعبی، نماینده دائم امارات در آژانس، گفت: «غنی‌سازی اورانیوم ایران استفاده صلح‌آمیزِ واقع‌گرایانه ندارد.»

به گزارش روزنامه اماراتی نشنال در روز دوشنبه، ۱۶ مرداد، دیپلمات ارشد این کشور در نشست منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در مقر آژانس در وین گفت سطوح ۲۰ درصد و ۶۰ درصدی در غنی‌سازی اورانیوم ایران بسیار بالاتر از تعهد تهران بر اساس توافق برجام است که ۳.۶۷ درصد بود، و این رویکرد که «نه با برجام سازگار است و نه کاربرد صلح‌آمیز واقع‌گرایانه دارد، موجب نگرانی عمیق کشور من است».

آقای الکعبی اظهار داشت که ایران باید به نگرانی‌های آژانس پاسخ داده، در خصوص «مسالمت‌جویانه بودن» برنامه اتمی که عنوان می‌کند، اعتمادسازی کند، به موقع و کامل امکان راستی‌آزمایی را فراهم کرده و از هر اقدامی که پادمان‌های آژانس و قوانین منع گسترش سلاح هسته‌ای را تضعیف کند، خودداری نماید.

این دیپلماتدر عین حال تاکید کرد که امارات به راهکار دیپلماسی و گفت‌وگو در خصوص نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پایبند است.

ابراز نگرانی امارات، همسایه جنوبی ایران، در شرایطی است که دولت ابوظبی در دوره اخیر به بهبود و ارتقای دوباره روابط خود با تهران اقدام کرده و از جمله سفیران خود را به پایتخت کشور مقابل فرستاده‌اند. تهران هفته گذشته نیز رسما رئیس دولت امارات را به سفر به ایران دعوت کرد.

امارات که متحد عربستان است، در شرایطی که تهران و ریاض در ماه‌های گذشته پس از هفت سال نبود رابطه و خصومت شدید، مناسبات سیاسی خود را از سرگرفته‌اند، از برنامه هسته‌ای ایران ابراز «نگرانی عمیق» کرده است.

بیشتر در این باره: گروسی: اجرای توافقات نظارتی آژانس با ایران «بسیار کند» پیش می‌رود

در نشست منع گسترش تسلیحات اتمی در مقر آژانس، نمایندگان چند کشور دیگر عضو آژانس که با جمهوری اسلامی ایران نیز رابطه کامل سیاسی را حفظ کرده‌اند، از برنامه هسته‌ای ایران و رویکرد آن در افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم ابراز نگرانی کردند؛ از جمله نروژ، استرالیا، بریتانیا و لهستان.

به نوشته روزنامه نشنال، نماینده دولت نروژ گفت هنوز «ابهامات قابل توجهی در مورد ماهیت فعالیت برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد» و ایران بر سر احیای برجام «مانع‌تراشی» کرده است. دیپلمات نروژی «افزایش قابل توجه دانش هسته‌ای ایران» را نیز مایه نگرانی نامید.

نماینده لهستان در نشست آژانس در وین گفت توقف غنی‌سازی اورانیوم «اهمیت بسیار دارد». سفیر بریتانیا در آژانس نیز اظهار داشت که برنامه هسته‌ای ایران «پیشرفته‌تر از هر زمان دیگر» و یک «برای امنیت منطقه و جهان، یک تهدید آشکار است».

محسن نذیری اصل، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته مدعی شد که همکاری تهران با آژانس در زمینه پادمانی «مثال‌زدنی» است اما آژانس‎ در پی سفر پنج ماه پیش رافائل گروسی به تهران، اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در مذاکرات با تهران درباره مواردی که مایه نگرانی است، حاصل شده ولی به میزان پیشرفت مورد انتظار مدیرکل نبوده است.

منابع: سایت د نشنال، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.