خامنه‌ای درباره تداوم حملات اسرائیل به حماس در غزه هشدار داد

علی خامنه‌ای

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنشی تازه به جنگ اسرائیل و حماس، حملات اسرائیل به حماس در غزه را «جنایت» خواند و هشدار داد که اگر این حملات ادامه پیدا کند، «کسی نمی‌‌تواند جلوی مسلمانان و نیروهای مقاومت را بگیرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی از نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت خود در منطقه به عنوان «نیروهای مقاومت» نام می‌برند.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، در یک سخنرانی رسمی بار دیگر به جنگ اخیر میان حماس و اسرائیل اشاره کرد و خواستار «محاکمه» دولت اسرائیل شد.

او همچنین آمریکا را در زمینه درگیری اخیر میان اسرائیل و حماس متهم کرد و مدعی شد که بنا بر «اطلاعات متعدد» جمهوری اسلامی، «سیاست جاری هفته اخیر داخل» اسرائیل را «آمریکا‌یی‌ها دارند تنظیم می‌کنند».

او گفت: «آمریکا در جنایات اخیر مسئول است. بمباران‌ها باید فوراً متوقف شود.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از تماس «مسئولان برخی کشورها» با جمهوری اسلامی و «اعتراض‌شان» به کشتن غیرنظامیان اسرائیلی توسط گروه حماس خبر داد و ادعا کرد این «خلاف واقع» است.

او با این حال افزود: «کسانی که در شهرک‌ها[ی یهودی‌نشین] هستند، غیرنظامی نیستند، همه‌شان مسلح‌اند. حالا گیرم غیرنظامی، چه تعداد غیرنظامی کشته شدند؟ صد برابر آن‌ها را الان این رژیم غاصب از زن و بچه و پیر و جوان می‌کشد.»

پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که در جریان حملۀ ۱۵ مهر حماس به اسرائیل، بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن از شهروندان عمدتاً غیرنظامی اسرائیل و همچنین ده‌ها شهروند آمریکا، فرانسه، بریتانیا، کانادا و اتریشی کشته شدند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از گروه‌های مختلف خواست که از غزه حمایت کنند، و افزود: «امروز در قضیه‌ غزه، این واکنش بر دوش همه‌ ما وجود دارد. باید واکنش نشان بدهیم.»

درخواست «حمایت گروه‌های مختلف از غزه» از سوی رهبر جمهوری اسلامی، در حالی مطرح می‌شود که مردم در اعتراضات سال‌های اخیر بارها شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» را سر داده‌اند.

همچنین فاطمه سپهری، فعال سیاسی، به تازگی گفت خاورمیانه از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی «روی آرامش ندیده» و امیدوار است پرونده حکومت ایران «در طوفان الاقصی که راه انداخته بسته شود».

این اولین بار نیست که خامنه‌ای درباره درگیری اخیر میان حماس و اسرائیل واکنش نشان می‌دهد.

رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۸ مهر، طی یک سخنرانی برای نیروهای مسلح، دست داشتن حکومت خود در حمله گسترده روزهای اخیر حماس به اسرائیل را رد کرد.

بیشتر در این باره: خامنه‌ای دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله حماس به اسرائیل را تکذیب کرد

او پس از آن مجبور به اظهار نظر در این باره شد که در دو روز قبل از آن، جدا از کمک مالی معمول تهران به حماس، اخبار و گزارش‌هایی هم از مشارکت جمهوری اسلامی در حمله مرگبار اخیر به خاک اسرائیل در رسانه‌های غربی منتشر شده بود.

اما رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در این باره گفت که حامیان اسرائیل و «بعضی از افرادِ خود» حکومت اسرائیل «یاوه‌گویی‌هایی در این دو سه روز کردند... از جمله اینکه ایران اسلامی را پشت این حرکت معرفی می‌کنند.»

بر اساس گزارش‌های وب‌سایت خامنه‌ای و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.