اعتراض‌ها به «یکدست‌سازی حاکمیت» از طریق رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس

اقدام هیئت‌های اجرایی انتخابات در رد صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی که چندین نماینده کنونی مجلس را هم در بر گرفته، با اعتراض‌های متعددی از جمله در رسانه‌ها روبه‌رو شده است.

بر اساس گزارش‌ها تاکنون دست‌کم ۲۵ نماینده کنونی مجلس از جمله چهار تن از نمایندگان زن رد صلاحیت شده‌اند و رد صلاحیت‌شدگان عمدتاً جزو نمایندگان منتقد مجلس هستند که به دلایلی چون عدم الزام عملی به جمهوری اسلامی صلاحیت آنها تأیید نشده است.

در این زمینه، روز یکشنبه ۲۱ آبان، مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، «رد صلاحیت گسترده نمایندگان منتقد مجلس» را «شاهکار یکدست بودن حاکمیت» خواند و گفت که «چنین روشی را فقط می‌توان در جايی مثل کره شمالی سراغ گرفت که استبدادی‌ترین حاکمیت را دارد».

بیشتر در این باره: دست‌کم ۲۵ نماینده کنونی مجلس «رد صلاحیت» شدند؛ رد صلاحیت چهار نماینده زن

او با اشاره به اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی در مورد آزادی بیان و تجمعات تصریح کرد که «عملکرد هیئت‌های اجرایی در ردصلاحیت منتقدان، اعم از آنها که اکنون در مجلس حضور دارند و آنان که در مجلس نیستند، قطعاً خلاف قانون اساسی است».

همزمان غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن، هم «رد صلاحیت‌ها» را نوعی «برخورد سیاسی» توصیف کرد و گفت که «در شرایط فعلی هر کسی هر جایی مسئولیتی را برعهده می‌گیرد فکر می‌کند قانون است که دست دیگران را کوتاه کند و خودش همه کارها را انجام دهد».

آقای کرباسچی عملکرد دولت و هیئت‌های اجرایی نشان می‌دهد آنها «به دنبال برگزاری انتخابات پرشور نیستند».

روزنامه اطلاعات نیز که مدیرمسئول آن منصوب رهبر جمهوری اسلامی، از «تقویت» یکدست‌سازی و خالص‌سازی که به نوشته این روزنامه «مزه شیرین» آن در دو سال گذشته چشیده شده، انتقاد کرد و نوشت: «ظاهراً در این دوره بخشی از این مأموریت حذف و تحدید، به وزارت کشور سپرده شده و یا وزارت کشور هم می‌خواهد همان کاری را صورت دهد که معمولاً شورای نگهبان مأمور آن بود».

بیشتر در این باره: احمد جنتی «داوطلب انتخابات مجلس خبرگان نشد»

تا کنون و بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، دست‌کم ۲۵ نماینده کنونی مجلس در شمار رد صلاحیت‌شدگان هستند و استناد هیئت‌های اجرایی در رد صلاحیت آنها عمدتاً به بندها و تبصره‌های مواد ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است، چنانکه مسعود پزشکیان، نماینده چندین دوره مجلس و وزیر اسبق بهداشت و درمان به استناد بند ۲ ماده ۳۱ این قانون، و زیر عنوان «عدم التزام به نظام جمهوری اسلامی» رد صلاحیت شده است.

اما در حالی که رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس گفته است که «تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان هنوز قطعی نیست» و رد صلاحیت‌شدگان می‌توانند ظرف چهار روز به این تصمیم اعتراض کنند، آقای پزشکیان با وجود انتقاد از رد صلاحیت خود گفته است که به آن اعتراض نخواهد کرد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال و همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود که بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، ۵۱۰ نفر شامل ۱۳ داوطلب اهل سنت برای نامزدی در آن ثبت نام کرده‌اند.

ستاد انتخابات وزارت کشور همچنین گفته است که ۴۸ درصد از داوطلبان انتخابات خبرگان، سابقه عضویت قبلی در این مجلس را ندارند.

با استفاده از گزارش‌های سایت‌های شرق، خبرآنلاین، روزنامه‌های جمهوری اسلامی و اطلاعات، و رادیوفردا