ارسال پیامک «اتمام سهمیه ارز» توسط بانک مرکزی برای واردکنندگان

روزنامه هم‌میهن از قول چند تاجر ایرانی از ارسال پیامکی با محتوای «اتمام سهمیه ارز» برای واردکنندگان کالا به کشور خبر داده است.

این روزنامه روز یکشنبه ۲۰ اسفند در ادامه نوشته است برخی واردکنندگانی که از ارز غیر مبادله‌ای صادرکنندگان استفاده می‌کردند، از چند روز پیش پیامی از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند، مبنی بر اینکه درخواست تخصیص ارز آنها به دلیل اتمام سهمیه ارزی رد شده است.

ارسال این پیامک در حالی است که برخی بازرگانان به این روزنامه گفته‌اند اصولا آنها ارز سهمیه‌ای دریافت نمی‌کردند و ارز مورد نیاز آنها از محل ارزی که صادرکنندگان کالا بصورت حواله‌ای در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دادند، تامین می‌شد.

این گزارش به سردرگمی بازرگانان اشاره کرده و می‌گوید اکنون آنها در تامین ارز کالاهای وارداتی دچار مشکل شده و برخی از آنها نمی‌توانند حتی کالاهایی که بصورت اعتباری خریداری و وارد گمرک کرده‌اند، ترخیص کنند.

افزایش چشمگیر قیمت ارز در هفته گذشته و ناتوانی دولت در مهار آن با تزریق ارز به بازار، گمانه‌زنی‌ها درباره کمبود ارز در کشور را افزایش داده است.

در همین زمینه مرتضی حاجی‌آقامیری، عضو هیئت‌ نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به «هم‌میهن» گفته است دولت و بانک مرکزی برای اینکه تقاضای ارزی ایجاد نشود، ترجیح می‌دهند فرآیندهای تجاری را «مختل» کنند.

او گفت اصولاً تجارت، تولید و اقتصاد در اولویت بانک مرکزی و وزارت صمت نیست: «من فکر می‌کنم دولت سرکوب تجارت را در سال آینده نیز ادامه خواهد داد به این دلیل که چشم‌اندازی برای رفع تنش‌های بین‌المللی دیده نمی‌شود و همچنان کمبود ارز خواهیم داشت».

آقای حاجی‌آقامیری به همراه چندین تاجری که با این روزنامه مصاحبه کرده به لطمه خوردن اعتبار واردکنندگان کالا به خاطر بن‌بست ارزی اشاره کرده و گفته‌اند که این موضوع اثرات منفی «بلندمدت» بر تجارت خارجی خواهد گذاشت.

بیشتر در این باره: افزایش قیمت سکه و طلا در پی انتخابات در ایران؛ دلار از ۶۰ هزار فراتر رفت

هم‌زمان با انتشار این گزارش، روابط عمومی بانک مرکزی مدعی شد در روز یکشنبه معادل ۲۸۰ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما عرضه کرده و تنها برای ۴۵ درصد این مبلغ خریدار پیدا شده است.

این گزارش در ادامه گفته است روز گذشته نیز ۳۴ درصد از ۲۸۹ میلیون دلار حواله ارزی عرضه شده در سامانه نیما به فروش نرفته است.

بانک مرکزی این وضعیت را «فروکش کردن تب خرید ارز» عنوان کرده است.

این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد ایران طی یک ماه گذشته ۹ درصد و طی دو ماه گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

مقامات دولت ابراهیم رئیسی و بانک مرکزی ایران بارها مدعی شده‌اند که ذخایر ارزی کشور در وضعیت «مناسبی» قرار دارد، اما به رغم این ادعا، دامنه مشکلات ارزی کشور هر روز گسترده‌تر می‌شود.

گمرک ایران نیز اخیرا برای مثبت نشان دادن تراز تجارت کشور، آمارهای صادرات نفت، خدمات و حتی برق را به آمارهای ماهانه خود اضافه کرده است.

با این‌حال، جزئیات آمارهای گمرکی نشان می‌دهد تراز تجارت غیرنفتی کشور در ۱۱ ماه امسال منفی ۱۵ میلیارد دلار بوده که یک رکورد محسوب می‌شود.