پاکستان، بنگلادش و هند در ۲۰۲۳ آلوده‌ترین هوا را داشتند

دهلی نو در نوامبر ۲۰۲۳

پاکستان در سال ۲۰۲۳ آلوده‌ترین کشور جهان از نظر کیفیت هوا باقی ماند و در جدول آلوده‌ترین‌ها بنگلادش و هند جای چاد و ایران را گرفتند.

غلظت ذرات معلق در هوای سه کشور پاکستان و بنگلادش و هند در سال گذشته میلادی بیش از ۱۵ برابر سطحی بود که سازمان بهداشت جهانی به عنوان استاندارد تعیین کرده است.

غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون که به ریه‌ها به‌شدت آسیب می‌رسانند در پاکستان نزدیک به ۷۴ میکروگرم و در بنگلادش نزدیک به ۸۰ میکروگرم بود. استاندارد سازمان بهداشت جهانی زیر پنج میکروگرم است.

کشور آفریقایی چاد که در سال ۲۰۲۲ به عنوان آلوده‌ترین کشور جهان معرفی شده بود در جدول ۲۰۲۳ جایی ندارد، همچون سودان و ایران که در این جدول نیامده‌اند، اما نه به دلیل افزایش کیفیت هوای این کشورها، بلکه تنها به دلیل «مشکلات» داده‌ها و اطلاعات موجود.

بیشتر در این باره: گسترش گرد و غبار در ایران؛ تهران «آلوده‌ترین هوا» را در میان شهرهای جهان داشت

در تیرماه سال جاری، یک مقام وزارت بهداشت شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان را به دلیل طوفان‌های گرد و غبار، آلوده‌ترین شهر ایران در سال گذشته خوانده و میانگین غلظت ذرات معلق در هوای این شهر در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۸۰ میکروگرم در مترمکعب اعلام کرده بود.

در سال ۲۰۲۳، تنها هفت کشور در جهان هوایی منطبق بر استانداردهای تعیین‌شده داشتند: فنلاند، استرالیا، استونی، گرانادا، جمهوری موریس در آفریقا، ایسلند و نیوزیلند.

آی‌کیو ایر، سازمان ناظر بر کیفیت هوا در سوئیس، گزارش سالانه خود از آلودگی هوا در سراسر جهان را بر اساس اطلاعات بیش از ۳۰ هزار ایستگاه نظارتی در ۱۳۴ کشور و منطقه تهیه می‌کند.

این سازمان در فروردین ۱۴۰۱ برآورد کرده بود که تهران آلوده‌ترین هوا را در میان همه شهرهای جهان دارد.