لهستان یک نفر را به اتهام توطئه برای قتل رئیس‌ جمهور اوکراین بازداشت کرد

عکسی که در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت مظنون منتشر شده است

یک مرد در لهستان به اتهام کمک به توطئه نهادهای اطلاعاتی روسیه برای قتل رئیس ‌جمهور اوکراین بازداشت شد.

همزمان آلمان از بازداشت دو نفر به اتهام جاسوسی برای روسیه خبر داد.

دادستانی‌های اوکراین و لهستان روز جمعه ۳۱ فروردین با اعلام این خبر نام متهم را «پاول. کا» عنوان کرده و گفتند که او در صدد ارسال اطلاعات امنیتی فرودگاه رزسزاوشو‌-جسینکا شهر ژشوف لهستان به عاملان روسی بوده و روز چهارشنبه بازداشت شده است.

فرودگاه رزسزاوشو‌-جسینکا دروازه‌ای برای تدارکات نظامی و بشردوستانه بین‌المللی برای اوکراین است و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اغلب از آنجا بازدید می‌کند.

این فرودگاه که تحت کنترل نیروهای آمریکایی است، اغلب به رهبران بین‌المللی و امدادگرانی که در داخل و خارج از اوکراین سفر می‌کنند خدمات می‌دهد.

در بیانیه دادستانی لهستان آمده است که اگر این مرد مجرم شناخته شود، ممکن است به هشت سال زندان محکوم شود: «بازداشت متهم یاد شده نتیجه همکاری نزدیک با دادستانی و سرویس‌های امنیتی اوکراین بود که به لهستان شواهد مهمی در رابطه با توطئه یاد شده ارائه کردند.»

او در تلاش برای ارتباط با نظامیان روسی بود که مستقیما در خاک اوکراین در جنگ مشارکت دارند.

آندری کوستین، دادستان کل اوکراین، گفت که مظنون وظیفه جمع‌آوری و انتقال اطلاعات مربوط به امنیت فرودگاه رزسزاوشو-‌جسینکا در جنوب شرقی لهستان به دولت متجاوز روسیه را بر عهده داشته است.

او با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفت این مورد تاکیدی بر تهدید مستمر روسیه نه تنها برای اوکراین، بلکه علیه کل جهان آزاد است.

او گفت: «رژیم جنایتکار کرملین... عملیات خرابکارانه را در قلمرو سایر کشورهای مستقل سازماندهی کرده و انجام می‌دهد.»

در این میان دادستان‌های آلمان از بازداشت دو مرد با تابعیت دوگانه آلمانی-‌روسی به ظن جاسوسی خبر داده که یکی از آنها در صدد حمله به تاسیسات نظامی آمریکا برای اخلال در کمک‌های این کشور به اوکراین بوده است.

دادستان فدرال آلمان گفت که «دیتر.اس» و «الکساندر.جی» روز چهارشنبه در شهر بایروت بازداشت شدند.

از زمان تهاجم تمام‌عیار روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، چندین نفر از جمله یک شهروند دوتابعیتی روسی-‌اسپانیایی در لهستان به اتهام جاسوسی برای روسیه بازداشت شده‌اند.

لهستان حامی سرسخت اوکراین در مقابله با تجاوز نظامی روسیه است.