دولت نظامیان بورکینافاسو فعالیت دو رسانه بین‌المللی را به‌طور موقت تعلیق کرد

دولت نظامیان در بورکینافاسو پخش برنامه‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا را برای دو هفته تعلیق کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که این دو رسانه گزارش ديده‌بان حقوق بشر در مورد حملات ارتش به غیرنظامیان در نبرد علیه گروه‌های جهادی را منتشر کردند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که سربازان ارتش بورکینافاسو روز ۲۵ فوریه امسال در دو حمله انتقام‌جویانه علیه ساکنان نواحی شمالی این کشور که محل درگیری ارتش و گروه‌های اسلام گرای جهادی است، دست کم ۲۲۳ روستایی، از جمله ۵۶ کودک را کشتند.

از سال ۲۰۱۵ که شورشیان جهادی بخش گسترده‌ای از مالی، همسایه شرقی بورکینافاسو، را تصرف کردند حملات گروه‌های مسلح مرتبط با القاعده و «خلافت اسلامی» در شمال بورکینافاسو نیز گسترش یافته و این مناطق به صحنه نبرد آن‌ها با نیروهای ارتش بدل شده است.

از آن زمان حدود ۲۰ هزار نفر در بورکینافاسو کشته شده و حدود دو میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

تعلیق برنامه‌های این دو رسانه جدیدترین مورد از محدود کردن فعالیت رسانه‌های خارجی از زمان کودتای نظامی سپتامبر ۲۰۲۲ است که در آن سروان ابراهیم ترآئوره قدرت را در این کشور آفریقای غربی بدست گرفت.

نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها و ارتباطات در بورکینافاسو روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در بیانیه‌ای ادعا کرد که گزارش‌‌های منتشر شده توسط این رسانه‌ها «حاوی ادعاهای بی‌پایه و فاقد هرگونه شواهد مستندی علیه ارتش بورکینافاسو» است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از تعلیق فعالیت این دو رسانه ابراز نگرانی کرده است.

نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها و ارتباطات در بورکینافاسو در بیانیه خود افزود که به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی دستور داده که دسترسی به وبسایت‌های بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و دیده‌بان حقوق بشر در این کشور را مسدود کنند.

این نهاد همچنین از همه رسانه‌ها خواست که از بازنشر این مطالب پرهیز کنند و هشدار داد که نقض این دستور با مجازات روبرو می شود.

دولت بورکینافاسو در گذشته فعالیت چند رسانه فرانسوی را تعلیق و یا کاملاً ممنوع کرده و تعدادی از خبرنگاران خارجی را نیز اخراج کرده است.

در دو مورد دولت بورکینافاسو این رسانه‌ها را به بازتاب دادن پیام‌های رهبران گروه‌های جهادی متهم کرد.