رشد مخارج نظامی جهانی در سال ۲۰۱۰ توأم با کاهش گزارش شد

گزارشی جدید حاکی است بسیاری از کشورها در سال ۲۰۱۰ میلادی، مخارج نظامی خود را بعضاً در واکنش به بحران مالی جهانی کاهش دادند.
انستیتوی بین المللی پژوهشی صلح در استکهلم، اندیشکده‌ای برجسته میگوید که سال گذشته مخارج نظامی جهانی مجموعا یک تریلیون و ششصد میلیارد دلار بوده است که این مبلغ تنها ۱.۳ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۹ نشان میدهد.
بگفته این مؤسسه، این پایین‌ترین نرخ افزایش مخارج نظامی در سطح جهان طی دهۀ گذشته بوده است.
بنا بر این گزارش، ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ با افزایش مخارج نظامی خود به ۶۹۸ میلیارد دلار یا ۴۳ درصد کل مخارج نظامی جهانی همچنان به عنوان پرخرج‌ترین کشور جهان از حیث نظامی باقی ماند. چین با ۱۱۹ میلیارد دلار و بریتانیا و فرانسه هر یک با ۵۹ میلیارد دلار، به ترتیب بیشترین مخارج نظامی را در سال ۲۰۱۰ داشته اند. در جمع ده کشور پر خرج جهان از نظر نظامی در سال ۲۰۱۰، روسیه، ژاپن، عربستان سعودی، آلمان، هند و ایتالیا به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.
این گزارش میگوید مخارج نظامی کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۰ جمعاً ۲.۸ درصد کاهش یافت اما در آمریکای جنوبی با ۵.۸ درصد افزایش روبرو بود.
بگزارش انستیتوی بین المللی پژوهشی صلح در استکهلم، در خاورمیانه، مخارج نظامی در سال ۲۰۱۰ با ۲.۵ درصد افزایش همراه بود اما این گزارش درباره برخی از کشورها چون ایران با فقدان اطلاعات روبرو بوده است.