ایران خواستار آزادی بازداشت شدگان در اربیل شد

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، امروز گفت: نيروهای آمريکايی بايد هرچه سريعتر کارکنان « سرکنسولگری » ايران در اربيل را آزاد سازند و خساراتی را که به آن وارد شده جبران کنند.



آقای حسينی، يورش نيروهای آمريکائی به اين دفتر را «کاری خودسرانه و برخلاف کنوانسيون های بين المللی» توصيف کرد و افزود: فعاليت های اين دفتردر اربيل، قانونی ، و باموافقت مسوولان عراقی بوده است .



سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، همچنين گفت : توافقنامه تشکيل سرکنسولگری در اربيل، بين مقام های ايرانی و عراقی رد و بدل شده است .



هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق، اين ساختمان را دفتری توصيف کرده است که از چند سال پيش، برای ارائه خدمات به «شهروندان» ، بر پا شده است.



خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا ، پس از يورش روز پنج شنبه نيروهای امريکائی به اين دفتر، و بازداشت پنج نفر، گزارش داده بود که دولت جمهوری اسلامی، در حال اخذ موافقت های قانونی برای ارتقای جايگاه اين دفتر به سطح کنسولگری بوده است.



درهمين حال، ارتش آمريکا امروز دربيانيه ای گفت: تحقيقات مقدماتی حاکی است که پنج ايرانی بازداشت شده در اربيل، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط اند.