برادر ناتنی صدام حسین سحرگاه امروز به دار آویخته شد


بر پایه گزارش اسوشیتد پرس و شبکه تلویزیونی سی ان ان:


دو تن از دستیاران بلند پایه صدام حسین دیکتاتور سرنگون شده و معدوم عراق، از جمله برزان، برادر ناتنی او، سحرگاه امروز در بغداد بدار آویخته شدند. برزان ابراهیم، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت، و عواد حامد البندر رئیس دادگاه انقلاب در دوران حکومت حزب بعث بر عراق، در دادگاه مامور رسیدگی به پرونده قتل 148 شیعی در سال 1982 میلادی (بیست و پنج سال پیش در شهر دجیل) همراه صدام حسین گناهکار شناخته و محکوم به مرگ شدند.


منقذ الفرعون دادستان عراق به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: دولت عراق به یک قاضی و یک شاهد دستور داد که بر اعدام برزان، برادر ناتنی صدام حسین و عواد حامد البندر نظارت کنند. بر پایه گزارش های رسیده، این دو اندکی پیش از سحرگاه امروز در همان محلی اعدام شدند که صدام حسین را شانزده روز پیش در آن جا به دار آویختند. محل این اعدام ها در دوران حکومت صدام حسین، مقر سازمان اطلاعات و امنیت عراق بود.


اعدام صدام حسین، در پی به بیرون درز کردن نواری ویدیویی که نمایشگر ریشخند و سرزنش کردن دیکتاتور پیشین عراق در آستانه به دار آویختن او بود، به انتقادات گسترده از دولت عراق انجامید.


حکم اعدام برزان ابراهیم و عواد حامد البندر امروز در حالی جاری شد که شماری از مجامع و شخصیت های بین المللی از جمله بان گی- مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و گروه های مدافع حقوق بشر خواستار لغو آن شده بودند.