پوتین خواهان هماهنگی کشورهای عمده صادر کننده گاز شد

ولادیمیر پوتین، ريیس جمهوری روسیه، ایده تشکیل سازمانی شبیه به اوپک را با مشارکت ایران و سایرتولیدکنندگان گاز ، «نظری جالب» توصیف کرد و گفت که روسیه در مورد آن «فکر» می کند.


اقای پوتین امروز در نشست سالانه خود با خبرنگاران در مسکو گفت که روسیه هم اکنون می کوشد فعالیت های خود را در زمینه بازاریابی برای گاز صادراتی خود در سطح جهانی، با دیگر کشورهای صادر کننده هماهنگ کند.


او افزود که اگرچه موضوع تشکیل کارتلی شبیه به اوپک مطرح نیست، ولی خوب است که این کشورها با هماهنگی فعالیت های خود، منبع قابل اتکايی برای عرضه گاز به مصرف کنندگان باشند.


اخیرا ایت الله خامنه ای ایده تشکیل سازمانی شبیه به اوپک، مرکب از روسیه و جمهوری اسلامی را مطرح کرد، اما مقامات روسی در واکنش به اين اظهارات گفتند که روسيه درصدد تشکيل سازمانی شبيه اوپک برای گاز نيست.


کشورهای اروپايی مصرف کننده گاز روسیه بارها نگرانی خود را از احتمال اختلال در صدور گاز به این کشورها به دلیل اختلافات روسیه با همسایگانش مانند اوکراین و گرجستان ابراز کرده اند.


ولادیمیر پوتین امروز همچنین از طرح آمریکا برای استقرار سیستم های دفاع ضد موشکی در جمهوری چک و لهستان انتقاد کرد و گفت که این سیستم ها آن چنان که گفته می شود برای مقابله با موشک اندازی احتمالی ایران نیست، بلکه «مستقیما بر روسیه تاثیر می گذارد.»