گزارش تازه آژانس درباره برنامه هسته یی ایران


محمد البرادعی، ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز(پنج شنبه هشتم شهریور) گزارش سه ماهه خود را در مورد برنامه هسته یی جمهوری اسلامی، به اعضای شورای حاکم آژانس ارائه داد.


به گزارش خبرگزاری ها بنقل قول از دیپلمات های نزدیک به آژانس، گزارش آقای البرادعی حاوی توافق های آژانس با ایران و جدول زمانی تهیه شده برای پاسخگویی به ابهام های باقی مانده در برنامه هسته یی جمهوری اسلامی نیز هست.


بر پایه این گزارش ها، محمد البرادعی همکاری جمهوری اسلامی را در تهیه برنامه کاری "گامی چشمگیر به پیش خوانده " اما افزوده است که "ایران در عین حال به توسعه برنامه هسته یی اش ادامه داده، گرچه هردو برنامه غنی سازی اورانیوم و راکتور آب سنگین اراک با سرعت کمتری پیش می رود."


همچنین گفته می شود که در این گزارش آمده است: در صورت بوجود آمدن سوال ها و ابهامات جدید در باره فعالیت های ِ هسته یی ِ گذشته ایران ، حتی با وجود پاسخ های ایران به سوال های موجود، آژانس باردیگر از جمهوری اسلامی خواهد خواست که به آن پرسش ها پاسخ دهد.


شورای امنیت سازمان ملل درسومین قطعنامه خود که به اتفاق آراء در چهارم فروردین ماه گذشته به تصویب رسید، از ایران خواست تا برنامه غنی سازی اورانیوم خود را به تعلیق درآورد.


گزارش محمد البرادعی در جلسه فصلی شورای حکام آژانس در دهم سپتامبر آینده (نوزدهم شهریور) بررسی خواهد شد