کنفرانس آناپولیس آغاز شد



جرج بوش ، رئیس جمهوری آمریکا با ایراد سخنانی کنفرانس صلح خاورمیانه در شهر آناپولیس در ایالت مریلند ِ آمریکا را رسماً افتتاح کرد.اقای بوش در این سخنرانی یاد آور شد که "مسیر ِ آغاز شده ، مسیری دشوار است، اما زمان تلاش برای پیمودن آن فرا رسیده است."

آقای بوش همچنین گفت که "هدف این گردهمآیی، امضای توافقنامه یی در این کنفرانس نیست، بلکه هدف، هموار کردن زمینه برای از سرگیری مذاکرات میان فلسطینی ها و اسرائیل است."
بگفته آقای بوش "با توجه به ادامه نبرد با تروریسم، زمان ِ درست و مناسب، برای تجدید ِ گفت و گو های صلح ِ خاورمیانه فرا رسیده است."
در کنفرانس صلح خاورمیانه در آناپولیس، چهل و هشت کشور و نهاد بین المللی، از جمله سوریه، عربستان سعودی و چهارده کشور عربی دیگر شرکت دارند. جمهوری اسلامی و حماس (حرکت مقاومت فلسطین) که از پشتیبانی تهران برخوردار است، به این کنفرانس دعوت نشده اند. حسین شریعتمداری، مشاور بلندپایه آیت الله علی خامنه یی، در مصاحبه یی با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفته است که سوریه با پذیرش شرکت در کنفرانس صلح ِ خاور ِ میانه در آمریکا، حکومت تهران را بشدت غافلگیر و شگفتی زده کرده است. سوریه در حالی با حضور در این کنفرانس موافقت کرد که اندکی پیش از اعلام ِ این توافق، ولید معلم وزیر خارجه آن کشور میهمان جمهوری اسلامی بود. آقای معلم در گفت و گو با میزبانان ایرانیش در تهران، اشاره یی به آمادگی سوریه برای اعزام نماینده دمشق به کنفرانس آناپولیس نکرد.