"شنود جلسه نظامیان ایران، منبع اطلاعات آمریکا"

روزنامه نیویورک تایمزدر شماره امروز خود، ششم دسامبر، بنقل قول از مسوولان بلند پایه دولتی، و سازمان های اطلاعاتی آمریکا نوشته است که "سازمان ملی برآوَردهای اطلاعاتی آمریکا" گزارش تازه اش را درباره فعالیت های حساس ِ هسته یی در ایران، بر پایه اطلاعاتی گرد آوری کرده است که به یکی از جلسات ِ مسوولان ِ بلندپایه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مربوط می شود. بنوشته نیویورک تایمز، چاپ آمریکا: در این جلسه، که تابستان ِ گذشته برگزار شد، نظامیان بلندپایه یی شرکت داشتند که مسوولیت برنامه تسلیحات هسته یی جمهوری اسلامی بر عهده آن ها بوده است. نیویورک تایمزمی افزاید: "شنود" ویادداشت های مربوط به این جلسه، که شنود و یادداشت های دیگری صحت آن ها را بعداً تایید کرد، نشان می دهد که نظامیان ِ بلندپایه حاضر در جلسه یاد شده، از تصمیم "مافوق" های خود به متوقف کردن پروژه یی پیچیده، برای طراحی سلاح های هسته یی و نصب آن روی کلاهک یک موشک، بشدت شا کی بوده اند.

همزمان، روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره امروز خود می نویسد: شنود جلسه یاد شده را ماموران ِ انگلیسی انجام داده و نتیجه آن را در اختیار همکاران ِ آمریکاییشان گذاشته اند.

در گزارش "سازمان ملی برآَوردهای اطلاعاتی آمریکا"، که روز دوشنبه گذشته منتشر شد، آمده است که جمهوری اسلامی برنامه یی برای تولید سلاح های هسته یی داشته اما آن را در سال ۲۰۰۳ (چهار سال ِ پیش، اندکی پس از حمله نیروهای ائتلاف به عراق و سرنگونی صدام حسین) متوقف کرده است. همین گزارش حاکی از این است که سازمان های اطلاعاتی-امنیتی ِ آمریکا هنوز نمی دانند که دلیل توقف ِ برنامه تولید ِ سلاح های هسته یی در ایران دقیقاً چه بوده است.
جمهوری اسلامی که انتشار این گزارش را "پیروزی" برای حکومت تهران می داند، خبر وجود هرگونه برنامه تسلیحات هسته یی در ایران را بی پایه خوانده است.