نتیجه نهایی بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس در ایران

وزارت کشور جمهوری اسلامی، با انتشار نتایج نهائی بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است که صلاحیت سی ویک در صد از آن ها تایید نشده است. بر پایه اعلامیه ستاد انتخابات، از سی و یک در صد داوطلبی که صلاحیت آن ها تایید نشده ، صلاحیت ِبیست و یک درصد رد، و صلاحیت ده درصد، احراز نشده است.

بر پایه اعلامیه وزارت کشور جمهوری اسلامی، نزدیک به هفت هزار و صد و شصت و هشت نفر داوطلب ِنمایندگی مجلس شورای اسلامی شده بودند که از این عده، صلاحیت نزدیک به پنج هزار نفر تایید شده است. از میان هزار و چهارصد نامزد ِنمایندگی مجلس در تهران ، صلاحیت چهار صد نفر تایید نشده است. در اعلامیه "ستاد انتخابات کشور" دلائل تایید نشدن صلاحیت نامزدها عبارت است از: "عدم استعفای بموقع از مناصب و مشاغلی فعلی، محکومیت به خیانت و کلاهبرداری ، سوء شهرت ، مدارک ناقص، اعتیاد، وابستگی به رژیم سابق، محکومین به اقدام علیه جمهوری اسلامی، عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، وابستگی با سرویس های اطلاعاتی بیگانه ، اهانت به مقدسات ، عضویت و یا هواداری از گروههای تجزیه طلب و تروریستی و عضویت درفرق منحرف مذهبی."

نامزدهایی که صلاحیتشان تایید نشده از امروز (پنجشنبه چهارم بهمن ماه) تا شنبه آینده فرصت دارند به هیات های نظارت استان ها شکایت کنند.

ائتلاف اصلاح طلبان و حزب اعتماد ملی گفته اند که صلاحیت بخش بزرگی از نامزد های آن ها تایید نشده است.