آمریکا و اروپا به مدارا با دیکتاتورها متهم شدند

ديدبان حقوق بشر، مستقر در نیویورک، در گزارش سالانه اش که روز گذشته (پنجشنبه یازدهم بهمن ماه) منتشر شد، از آمریکا واتحاديه اروپا انتقاد کرده است که به رهبران مستبد جهان اجازه می دهند که صرفاً با تظاهر به برگزاری انتخابات، خود را دمکرات یا هوادار مردمسالاری معرفی کنند. این گزارش می افزاید: نادیده گرفتن نقض حقوق سیاسی و مدنی شهروندان در این گونه کشورها، و تنها توجه به برگزاری انتخابات ِ صوری در آن ها، خطر نادیده گرفتن حقوق بشر و نقض ِ آن را در سراسر جهان افزايش می دهد.
دیدبان حقوق بشر در همین گزارش یادآور شده است که در سال گذشته میلادی، بسياری از دولت ها، از جمله در بحرين، اردن، نيجريه، روسيه و تايلند، به گونه یی عمل کردند که گويی تظاهر به برگزاری انتخابات، برای اثبات دموکراتيک بودن يک کشور، بتنهایی کافی است، و اتحاديه اروپا و آمريکا نیز چنین تعبیری را را پذيرفته اند.
در گزارش سالانه دیدبان حقوق بشر از برمه، چین، کوبا، اریتره، لیبی، کره شمالی، عربستان سعودی ، ویتنام و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشورهایی یاد شده که دارای رژیم یا نظام ِ حکومتی مستبد، خودمحور، وسرکوبگرند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این گزارش، گفته است که هنوز آن را ندیده، اما دفاع از حقوق بشر از محوری ترین اصول سیاست خارجی آمریکاست.