آغاز آزمایش سانتریفوژهای پ – ۲ در نطنز

بگزارش خبرگزاری رویتر، بنقل قول از دیپلمات ها در وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی آزمایش ِ نوع ِ پیشرفته یی از سانتریفوژ های پ - ۲ را در ایران آغازکرده است. سانتریفوژهای یاد شده، در صورت موفقیت ِ آزمایش روی آن ها، توانایی غنی سازی اورانیوم را با سرعتی دو تا سه برابر سانتریفوژهای پ -۱ خواهند داشت.
بر پایه گزارش های دریافتی، آزمایش این سانتریفوژها در ایران، بصورت اصطلاحاً "خشک"، یا بدون تزریق اورانیوم به آن ها آغاز شده است.

بگفته یکی ازدیپلمات ها در آژانس بین المللی انرژی اتمی، تلاش های جمهوری اسلامی، برای تولید مقادیر قابل استفاده یی از سوخت هسته یی، بدلیل وجود مشکلاتی در راه اندازی، و ادامه کار سانتریفوژهای مدل دهه ۱۹۷۰ با سرعتی فوق العاده بالا و بدون توقف، تا کنون ناکام مانده است، در نتیجه، تهران اکنون می کوشد سانتریفوژهایی پیشرفته تر، از نوع ِ پ -۲ را بکار اندازد. جمهوری اسلامی در آبان ماه گذشته اعلام کرد که سه هزار سانتریفوژ پ- ۱ را در تاسیسات ِ هسته یی نطنز بکار انداخته که برای غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی کافی است اما برپایه گزارش های رسیده، این سانتریفوژها تنها با ده در صد ظرفیتشان کار می کرده اند.