جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره کوسوو

وزيران خارجه اتحاديه اروپا امروز در بروکسل ديدار می کنند. مسئله اعلام استقلال يک جانبه کوسوو در صدر دستور کار جلسه امروز قرار دارد.

پيش بينی می شود که برخی کشورهای اتحاديه اروپا کوسوو را به عنوان کشوری مستقل به رسميت بشناسند؛ اما شماری از ۲۷ کشور عضو اين اتحاديه با اين امر مخالفت کرده اند.

پارلمان کوسوو روز شنبه به اتفاق آرا استقلال کوسوو را اعلام کرد. هم زمان صربستان استقلال کوسوو را رد کرده و آن را بی اعتبار خوانده است.

ديروز شنبه، پس از اعلام استقلال رسمی کوسوو، جشن و پايکوبی در پريشتينا تا نيمه شب ادامه يافت. از سوی ديگر در بلگراد پايتخت صربستان صدها تن از مخالفان، در مقابل سفارتخانه های آمريکا و اسلوونی که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد، تجمع کردند.

بان کی مون دبير کل سازمان ملل در جلسه غيرعلنی و اضطراری شورای امنيت سازمان ملل در روز شنبه خواستار آرامش طرف ها شد.

اين جلسه به درخواست روسيه برگزار شد که از سازمان ملل خواسته است با استقلال کوسوو مخالفت کند.
به گفته "يوهان وربه که" سفير بلژيک در سازمان ملل که نمايندگی چندين کشور غربی را نيز بر عهده دارد، "مذاکرات آينده موجب تغيير در تصميم سازمان ملل درباره استقلال کوسوو نمی شود.

وی گفت: "متاسفانه شورای امنيت نمی تواند در آينده رای خود را تغيير دهد و اين تصميم ماه هاست که گرفته شده و عوض نخواهد شد. ما مصمم هستيم که مسئوليت اين امر را بر عهده بگيريم و از طريق اتحاديه اروپا و سازمان ناتو، از ثبات و امنيت منطقه حمايت کنيم."

شورای امنيت قرار است امروز يکشنبه دوباره در همين باره تشکيل جلسه دهد.