قطعنامه جدید درباره ایران: آماده رای گیری

فرانسه وبریتانیا ابراز امیدواری کرده اند که پیشنویس قطعنامه ارائه شده درباره برنامه هسته یی ایران، هفته آینده در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شود. این پیشنویس شب گذشته (پنجشنبه شب دوم اسفندماه) به شورای امنیت ارائه شد.
در پيشنويس قطعنامه سوم درباره ایران، از همه کشورها خواسته می شود تا از صدور روادید ورود یا ترانزیت برای اشخاص مرتبط با برنامه هسته یی جمهوری اسلامی خودداری کنند. بر پایه این قطعنامه، بر شمار افراد و موسسات جمهوری اسلامی نیز که در قطعنامه های پیشین دارایی هایشان مسدود شده، افزوده می شود. پیشنویس این قطعنامه، همزمان، ازهمه کشورها می خواهد در روابط مالی خود با جمهوری اسلامی احتیاط بخرج دهند. همچنین، برای نخستین بار، فروش تجهیزات و فناوری با قابلیت استفاده دوگانه در امور هسته یی نظامی و غیر نظامی به جمهوری اسلامی ممنوع خواهد شد. این قطعنامه از تمامی کشورهای جهان می خواهد تا در صورت ِ بروز هر گونه سوء ظنی، از محموله های شرکت "حمل بار ایران ایر" و "خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی "، هنگام ورود و خروج ِ آن ها، بازرسی کنند. در پیشنویس اعرضه شده همچنین از خاویر سولانا، مسوول سیاستگذاری ِ خارجی ِ اتحادیه اروپا، خواسته می شود تا به تماس های خود با جمهوری اسلامی ادامه دهد.
اين پيشنويس از آژانس بين المللی انرژی اتمی می خواهد تا ظرف ۹۰ روز از تاریخ تصويب قطعنامه، رعایت یا عدم رعایت آن را گزارش دهد.