ایران درخواست تصویب قطعنامه جدید را «فاقد توجیه» دانست

جمهوری اسلامی درخواست برای تصویب یک قطعنامه جدید علیه ایران بر سر برنامه اتمی اش را فاقد توجیه قانونی می داند


تهران پافشاری شماری از کشورهای غربی را بر تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل، برای تشدید تحریم و مجازات جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمیش، رد کرد و گفت تحریم های بیشتر، هیچ توجیه قانونی ندارند.


جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، امروز شنبه، گفت: هر قطعنامه اضافی سازمان ملل متحد بی اساس خواهد بود.


پیش از آن سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد اتمی جمهوری اسلامی، گفته بود اعمال تحریم های جدید بر جمهوری اسلامی ایران برای تصویب کنندگان آن ها، یک رسوایی خواهد بود.


آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز، جمعه، با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران به تمام پرسش ها درمورد برنامه اتمیش پاسخ نداده است. محمد البرادعی، مدیر کل "آژانس"، در این گزارش، از مسائل مربوط به آزمایش با مواد منفجره با قدرت بسیار بالا و کلاهک های ویژه نصب روی موشک در ایران، "ابراز نگرانی جدی" کرده است.


پس از انتشار این گزارش، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز جمعه، گفت: گزارش آژانس دلیل خوبی برای اعمال سومین دور تحریم های شورای امنیت بر جمهوری اسلامی است.


وی اظهار داشت: « این گزارش نشان می دهد که هر چه ایرانی ها برای برطرف کردن برخی موارد مربوط به گذشته شان احتمالاً انجام می دهند ، با توجه به فعالیت های کنونی شان، با توجه به پرسش های مربوط به فعالیت های گذشته شان، و با توجه به آن چه ما، همگی، باید نگران ِ آن باشیم، یعنی آینده یی که در آن ایران بتواند تکمیل فن آوری هایی را آغاز کند که می تواند به سلاح های هسته یی بینجامد، ناکافی است. »


خانم رایس افزود: این دلیل خوبی است که به سمت تصویب قطعنامه جدیدی در شورای امنیت حرکت کنیم.