دیدبان حقوق بشر نگران بازداشت شدگان تبتی است


دبیر حزب کمونیست تبت، ژانگ چینگلی Zhang Qingli گفت : دولت با دالایی لاما درگیر ِ کشمکشی بر سر ِ مرگ یا زندگی ، درباره آینده این منطقه شده است.


مسوولان دولتی چین ، دالیای لاما رهبر تبعیدی ِ بوداییان ِ تبت را به سازماندهی ِ درگیری های هفته گذشته در آن منطقه متهم کرده اند. آنها معتقدند که وی برای تحت الشعاع قرار دادن ِ بازی های المپیک تابستانی ِ آینده در بیجینگ (پکن سابق) دست به این اقدام زده است.


دالایی لاما با رد این اتهامات ، پایان این درگیری ها را خواستار شد. وی روز گذشته نیز اعلام کرد: در صورت شديدتر شدن خشونتها در تبت، از مقام خود استعفا خواهد داد.


از سوی دیگر، دیدبان ِ حقوق بشر از چین خواست تا اجازه دهد ناظران ِ مستقل به بازداشت شدگان درگیری های اخیر در تبت دسترسی پیدا کنند. بگفته ی این سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر، در این درگیری ها صدها نفر بازداشت شده اند.


در بیانیه دیدبان ِ حقوق بشرآمده است که به دلیل سابقه ی شکنجه ی فعالان سیاسی در چین ، امروز نیز دلایل ِ کافی برای نگرانی از وضعیت ِ بازداشت شدگان ِ تبتی وجود دارد.


بر پایه گزارش ِ خبرگزاری دولتی ِ چین ، شین هوا ، در درگیری های اخیر در لهاسا ، پایتخت ِ تبت ، 105 نفر از معترضان به نیروهای انتظامی و امنیتی "تسلیم" شده اند. از مجازاتی که برای ِ این افراد در نظر گرفته شده است اطلاعی در دست نیست.


اگر چه مسوولان چینی شمار کشته شدگان در تبت را 13 نفر اعلام کرده اند ، مبارزان تبعیدی ِ تبتی ، ادعا کرده اند که از هفته ی گذشته تا کنون نزدیک به 100 نفر در تبت کشته شده اند.