اعلام همکاری بوش و براون در بازداری ایران از ساخت سلاح اتمی


جرج بوش رییس جمهوری آمریکا و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا در واشینگتن تعهد کردند با همکاری یکدیگر تلاشهایی را در جهت بازداری ایران از ساخت سلاح اتمی بکار گیرند.


پرزیدنت بوش روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی همراه با گوردون براون در کاخ سفید گفت، اگر ایران غنی سازی اورانیوم را بطور کامل تحت کنترل بگیرد، به معنای آن است که میتواند از آن در ساخت و تکمیل تسلیحات هسته ای استفاده کند.


گوردون براون نیز در سخنانش پیشنهاد کرد تحریم های شدیدی از سوی اروپا بر جمهوری اسلامی ایران اعمال گردد.


جمهوری اسلامی ایران همواره نظامی بودن هدف های هسته ای خود را رد کرده می گوید در پی تولید انرژی صلح آمیز هسته ای است.


این در حالی است که 5 عضو دایمی شورای امنیت و آلمان روز چهار شنبه گفت و گو های خود را در مورد برنامه هسته ای ایران در شانگهای بدون صدور بیانیه ای پایان دادند.


بنا بر گزارشها این گفت و گو ها در حالی به پایان رسید که گفته می شود هنوز مسایل حل نشده بسیاری باقی مانده است.


به گفته دیپلماتها، مذاکرات روز چهارشنبه گروه 5+1 بر ارایه مشوقهای بیشتر برای ترغیب ایران به توقف غنی سازی اورانیوم معطوف بود.


شان مک کورمک Sean McCormack سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهار شنبه گفت، نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان علاوه بر در نظر گرفتن بخش مشوقها، اقدامات تنبیهی همچون گسترش تحریمها را نیز مد نظر دارند.


در همین حال هی- یافی He Yafei معاون وزیر امور خارجه چین گفت، کشور های 1+ 5 توافق کرده اند بر سر تهیه یک طرح مشترک برای بازگردانیدن ایران به پای میز مذاکره با یکدیگر همکاری کنند.