سوریه با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می کند

سوریه می گوید آماده است با آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای رفع اتهام های که آمریکا به وجود تاسیسات هسته ای مخفی در آن کشور وارد کرده، همکاری کند.



ایالات متحده روز پنج شنبه اعلام کرد، اطمینان دارد کره شمالی در ساخت یک نیروگاه اتمی مخفی و با اهداف غیر صلح آمیز، به سوریه کمک کرده است. بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل روز جمعه با رد این اتهامات گفت، سوریه چیزی برای پنهان کردن ندارد.



در همین باره عماد مصطفی ، سفیر سوریه به سازمان ملل متحد ، با اشاره به مسئله ی مشابه در عراق گفت آمریکا در جمع آوری اطلاعات درباره ی فعالیت هسته ای کشورها از منابع ِ کشورهای دیگر سابقه دارد. اگر چه عماد مصطفی به فعالیت های پایگاه الکبیر اشاره ای نکرد اما گفت عدم وجود تدابیر امنیتی در اطراف این منطقه واقع در شرق مناطق کویری نشان دهنده ی حساس نبودن ِ فعالیت های این تاسیسات است.


در همین زمان آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که می خواهد در باره اطلاعاتی که ایالات متحده آن ها ارایه کرده است، تحقیق کند.


آمریکا می گوید، پس از حمله نیروی هوایی اسراییل علیه این تاسیسات و تخریب بخش عمده آن، سوریه کوشیده است کلیه مدارک در مورد وجود چنین نیروگاهی را مخفی کند.