تظاهرات، در اعتراض به سفر احمدی نژاد به ایتالیا


نشست سه روزه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی یا "فائو"، با حضور شماری از رهبران جهان، و با سخنرانی بان گی- مون، دبیر کل سازمان ملل در رم گ، پایتخت ایتالیا گشایش یافت.



دبیر کل سازمان ملل در این سخنرانی گفت که برای مقابله با بحران کمبود مواد غذائی وافزایش فزاینده قیمت آن، تولید مواد خوراکی در سطح جهانی، تا سال 2030 میلادی، باید 50 درصد افزایش یابد.



دبیر کل سازمان ملل همچنین از دولت ها خواست برای مقابله با بحران کمبود مواد غذائی، محدودیت های صادرتی، وعوارض گمرگی ِ واردات مواد غذائی را به حداقل ممکن برسانند.





حضور محمود احمدی نژاد و رابرت موگابه، روسای جمهوری اسلامی و زیمبابوه در این نشست، با اعتراض هایی روبرو شده است. همزمان، در اعتراض به سفر محمود احمدی نژاد به ایتالیا، تظاهراتی در چند میدان اصلی شهر رم بر پا شد. بر پایه گزارش های رسیده، نام محمود احمدی نژاد و رابرت موگابه از فهرست نام میهمانان در ضیافت ِ شامی که سازمان ملل قرار است امشب (سه شنبه شب، چهاردهم خردادماه) برگزار کند، حذف شده است.


از سوی دیگر، گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، دراعتراض به حضور رابرت موگابه در گردهمایی فائو، از شرکت در این نشست خودداری کرده است. بریتانیامی گوید: دولت رابرت موگابه، با سیاست هایش، از عوامل اصلی نابودی کشاورزی و بحران مواد غذائی در زیمبابوه است.