سوریه به آژانس اجازه بازدید ازتنها یک مکان را می دهد

خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول ديپلمات ها می گويد که سوريه به همسايگان عربش گفته است که با درخواست آژانس بين المللی انرژِی اتمی برای بازديد از تمامی اماکنی که ظن وجود تاسيسات هسته ای درآنجا می رود، موافقت نخواهد کرد.


به گفته اين ديپلمات ها، سوريه تنها اجازه بازرسی از يک نقطه را که هواپيماهای اسرائيل هفت ماه پيش، آنرا بمباران کردند، خواهد داد. سوريه ابتدا بمبارن اين مکان را تکذيب کرد اما سپس گفت که مجمتع بمباران شده ، يک ساختمان متروکه نظامی بوده است.


محمد البرا دعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی دوشنبه اين هفته اعلام کرد که سوريه با درخواست آژانس برای بازديد ازاين محل در تاريخ ۲۲ تا ۲۴ ژوئن، موافقت کرده است.


بر اساس اطلاعاتی که آمريکا دراختيارآژانس قرار داده است مکان بمباران شده، يک راکتور توليد پلوتونيوم درحال تکميل بوده است. پلوتونيوم می تواند برای ساخت سلاح های هسته ای بکار می رود.


آمريکا همزمان اطلاعاتی را دراختيارآژانس قرار داده که حاکی از احتمال وجود سه تاسيسات هسته ای پنهانی ديگردر سوريه است و آژانس خواستاربازديد ازاين سه مکان نيزشده اما به گفته ديپلمات ها، سوريه گفته است که اجازه چنين کاری را نخواهد داد.