برای درامان ماندن از دست انسان ها، پایه ستون های کاخ آپادانا به خاک سپرده شدند

در پی درخواست های انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش پایه-ستون های کاخ آپادانا، برای در امان ماندن از تخریب بیشتر، در زیر خاک مدفون شدند.
به گزارش ایسنا، یک عضو هیات مدیره این انجمن، ضمن اعلام این خبر به ایسنا گفت، به رغم هشدارهای کارشناسان درمورد لزوم حفاظت از این آثار، علاوه بر تخریب بیش از حد پایه -ستون های دروازه شرقی کاخ آپادانا در چند سال گذشته توسط عوامل انسانی و طبیعی، بخش قابل توجهی از این آثار نیز سال گذشته به دست افراد ناشناس تخریب شد.
علی بویری منجی با اشاره به تخریب دوباره این پایه-ستون ها در ماه گذشته، افزود اکنون دیگر تقریبا واژه قابل خواندن بر کتیبه های این پایه-ستون ها باقی نمانده است. به گفته او از آنجا که این آثار همچنان در معرض تخریب بیشترند و اقدامی برای حفاظت از آنها و محصور کردن این محوطه باستانی انجام نگرفته است، هفته گذشته تا فراهم شدن شرایط مناسب، این آثار به دل خاک سپرده شدند.

کاخ آپادانا به دستور داریوش شاه هخامنشی درسالهای ۵۱۶ –521 پیش از میلاد در شوش ساخته شده است. از چهار پایه-ستونِ این کاخ تنها دو ستون باقی مانده است. بر سه طرف این پایه-ستون ها کتیبه هایی به خط میخی، و به زبان های پارسی باستان، ایلامی و اکدی حک شده است.