دادگاه عالی بريتانيا شکايت بانک ملی ايران شعبه لندن را رد کرد

دادگاه عالی بريتانيا امروز شکايت بانک ملی ايران، شعبه لندن را از دولت بريتانيا رد کرد. در پی اقدام اتحاديه اروپا و دولت بريتانيا در تحريم شعبات اين بانک، بانک ملی ايران اعلام کرده بود که به دادگاه عالی بريتانيا و دادگاه اروپا شکايت خواهد کرد.


وکيل بريتانيائی بانک ملی ايران شعبه لندن، استدلال کرده بود که اين بانک "بطور مستقل و مطابق قوانين و مقررات مالی و بانکی انگلستان به ثبت رسيده و هرگز تخلفی از قوانين و مقررات نداشته و قطعنامه های بين المللی را رعايت کرده است."


اما قاضی دادگاه عالی لندن، امروزحکم داد که ايران اصولا نبايد به اين دادگاه شکايت می برد و رسيدگی به اين شکايت در صلاحيت دادگاه اروپاست که ايران نيز همزمان شکايت خود را در آنجا طرح کرده است. قاضی دادگاه ه در عين حال افزوده است که " معاف کردن شعبه بانک ملی ايران از تحريم های اتحاديه اروپا ناقض هدف اين اتحاديه از اعمال اين تحريم هاست."


اتحاديه اروپا اخيرا اعلام کرد که دارائی ها و حساب های شعبات بانک ملی ايران در لندن ، پاريس و هامبورگ بدليل ارائه خدمات مالی و ا داری به دولت ايران برای خريد ابزار و فناور ی هسته ای و موشکی مسدود می شود.