دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران: سکوت واشینگتن

وزارت خارجه آمریکا از تایید یا رد گزارش روزنامه گاردین چاپ لندن، درباره قصد آمریکا برای گشایش دفتر حافظ منافع ِ دیپلماتیکش در تهران، در طی یک ماه آینده خودداری کرده است. روزنامه گاردین در شماره امروزش، (پنج شنبه۲۷ تیرماه)، در گزارشی از خبرنگار این روزنامه در واشینگتن، از قول منبعی که نامش برده نشده، نوشته است که آمریکا، در ظرف یک ماه آینده، خبر گشایش دفتر حافظ منافع خود در تهران را اعلام خواهد کرد. از نزدیک به سی سال پیش، و در پی گروگان گرفته شدن ۵۲ کارمند سفارت واشینگتن در تهران، آمریکا روابط دیپلماتیکش با جمهوری اسلامی را قطع کرده است.


محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی سه روز پیش گفت که اگر آمریکا رسماً درخواست گشایش دفتر حافظ منافع خود در تهران را بدهد، آن را بررسی خواهد کرد.


همزمان، آمریکا اعلام کرده است که ویلیام برنز، ازمعاونان وزارت خارجه این کشور، برای شنیدن مستقیم پاسخ ایران به بسته پیشنهادهای پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان، در مذاکرات روزشنبه آینده خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در ژنو، حضور خواهد داشت. بگفته وزارت خارجه آمریکا آقای برنز با سعید جلیلی، مذاکره نخواهد کرد.