اعتراض کانون مدافعان حقوق بشر به یک مصوبه مجلس ایران

کانون مدافعان حقوق بشر به رياست شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل، امروز، شنبه، طرح تشديد مجازات اخلال در امنيت روانی جامعه را محکوم کرد و هشدار داد که در صورت تصويب اين طرح آزادی بيان محدود تر می شود، امنيت قضايی به خطر می افتد و تعداد اعدام ها افزايش می يابد.

اين اطلاعيه می گويد اين طرح که يک فوريت آن به تصويب مجلس رسيده به دليل اشکال ها يی که دارد امنيت قضايی شهروندان را به خطر خواهد افکند.


اين اطلاعيه می گويد در اين طرح "تاسيس و داير کردن وبلاگ و سايت های مروج فساد و الحاد" هم رديف سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف، مستوجب اعدام تلقی شده است. اما تشخيص فساد و الحاد به دادگاه بستگی يافته و اين امر جان کسانی را که گناهی جز نوشتن ندارند به خطر می اندازد.
در اين طرح برای جرم شرارت نيز به عنوان محاربه و فساد فی الارض مجازات مرگ تعيين شده است. اطلاعيه مدافعان حقوق بشر می گويد از آنجا که مصداق های اين جرم تعيين نشده، زندگی شهروندان به تفسير دادگاه ها از "شرارت" بستگی خواهد يافت.


تعداد اعدام هايی که در سال ۲۰۰۷ در ايران انجام گرفت، درپی عملياتی به نام ارتقای امنيت اجتماعی به ۳۱۷ فقره رسيد. در سال ۲۰۰۶ اين تعداد به ۱۷۷ مورد افزايش يافته بود.