خاویر سولانا مذاکرات کشورهای غربی با ایران در ژنو را سازنده اما ناکافی خواند

خاویرسولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرد که مذاکرات کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ظرف دو هفته آینده ادامه یابد.


خاویرسولانا گفت جامعه بین الملل همچنان در انتظار پاسخ جمهوری اسلامی به بسته پیشنهادی غرب به ایران است که برای تشویق و ترغیب ایران به تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم به جمهوری اسلامی ارائه شده است.



آقای سولانا این اظهارات را طی کنفرانس مشترک خود با سعید جلیلی، که ساعاتی پیش در ژنو برگزار شد ایراد کرد .


در این مذاکرات، علاوه بر سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران در پرونده هسته ای و خاویرسولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، نمایندگانی از چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز شرکت داشتند.


در مذاکرات روز شنبه ویلیام برنز معاون ارشد وزارت خارجه امریکا نیز برای اولین بار در این گفتگوها شرکت کرد و به گفته مقام های امریکایی ، او تنها « به قصد شنیدن » در مذاکرات حضور یافت.


در این جلسه ، آقای جلیلی توقف غنی سازی اورانیوم را رد کرد.



حضور یک دیپلمات امریکایی در مذاکرات امروز ژنو نشان از چرخش موضع سیاسی واشینگتن درقبال ایران و برنامه هسته ای بحث انگیز جمهوری اسلامی است.


دولت امریکا پیشتر گفته است که این کشور تنها به شرطی با ایران بر سر میز مذاکره حاضر میشود که جمهوری اسلامی غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران همواره با توقف غنی سازی اورانیوم مخالفت کرده است.