1+5 در مورد پاسخ ایران به بسته پیشنهادی رایزنی کرد

کشور های 1+5 پاسخ ایران را به بسته پیشنهادی، مورد رایزنی قرار دادند.


بنا بر گزارشها، 5 عضو دایم شورای امنیت و آلمان، همراه با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس تلفنی، توافق کردند راه های گسترش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را، بررسی کنند.


گونزالو گاله گوس Gonzalo Gallegos ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهار شنبه گفت: ما از اینکه ایران بار دیگرموفق نشد در مورد بسته سخاوتمندانه گروه1+5 به خاویر سولانا پاسخی روشن ارایه دهد بسیار مایوس شده ایم:


سخنگوي وزارت خارجه آمريکا افزود: به نظر می رسد جمهوری اسلامی با ارسال نامه اخیر نوعی «تاکتیک اتلاف وقت» را در پیش گرفته است.


وی خاطر نشان کرد، گروه 1+5 اکنون بر این موضوع توافق نظر دارد که هیچ راه دیگری جز اعمال تدابیر بیشتر علیه ایران وجود ندارد.


گاله گوس گفت گروه 1+5 در حال این نتیجه گیری است که احتمالا طرح یک قطعنامه تحریمی جدید علیه ایران را بررسی کند.


در همین حال ویتالی چورکین Vitaly Churkin ، سفیر روسیه در سازمان ملل روز چهار شنبه به خبرنگاران گفت، 1+5 هنوز به یک توافق، دست نیافته و تصمیم قطعی از سوی این گروه هنوز اتخاذ نشده است.


جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه نامه ای را در خصوص بسته مشوقهای 1+5 به خاویر سولانا در بروکسل تحویل داد.


در بسته پیشنهادی کشور های 1+5، که در اوایل ماه ژوئن بوسیله خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به مقامهای جمهوری اسلامی تسلیم شد، از ایران خواسته شده است تا در برابر دریافت امتیازات اقتصادی، و سیاسی، و فنی فعالیت خود در زمینه غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.