آمریکا روسیه را به تمایل به تغییر رژیم در گرجستان متهم کرد

با اعلام خبر رد آتش بس در اوستيا توسط مسکو ، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد ، روسيه خواستار "تغيير رژيم " در تفليس است. گزارش ها حاکی از آنست که سرگی لاوروف وزير خارجه ی روسيه به کاندوليزا رايس همتای آمريکايی اش گفته است که رييس جمهور گرجستان بايد از کار برکنار شود.

خليلزاد با بيان اينکه گفتگوی تلفنی رايس و لاوروف " اذيت کننده " بوده است اعلام کرد روزهای سرنگونی دولت ها توسط نيروی نظامی در اروپا به سر آمده است.

زلمای خليل زاد سفير ايالات متحده ی آمريکا در سازمان ملل متحد که در جلسه ی شورای امنيت سخن می گفت ويتالی چورکين نماينده ی روسيه در سازمان ملل را خطاب قرار داد و پرسيد آيا هدف روسيه تغيير رژيم در گرجستان است ؟ بنا بر گزارش ها ويتالی چورکين به اين سوال مستيما پاسخ نداده اما گفته است که برخی رهبران تبديل به مانع می شوند. چورکين همچنين با بيان اينکه بحث تغيير رژيم ، کاملا ابتکاری آمريکايی است افزود روسيه تنها به دنبال برقراری دمکراسی در گرجستان است.

همچنين ويتالی چورکين اتهامات خليلزاد درباره ی هدف قراردادن مردم گرجستان را غير قابل قبول خواند و گفت اين سخنان از زبان نماينده ی کشوری شنيده می شود که همه ی ما از فعاليتهای آن در کشورهايی چون عراق ، افغانستان و صربستان مطلعيم.

در مسکو نيز سرگی لاوروف وزير خارجه ی روسيه گفت که مطمئننا برکناری ساکاشويلی تنها راه ِ حل بحران نيست اما روسيه ديگر وی را به عنوان دوست خود قلمداد نمی کند.

زلمای خليلزاد همچنين اعلام کرد ، عليرغم اينکه روسيه خود از اعضای دائمی شورای امنيت است ، آمريکا قطعنامه ای برای محکوم کردن مسکو تدوين خواهد کرد.