محکومیت اعمال فشار بر شیرین عبادی

«کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران» همراه با «شبکه تشکل های غير دولتی ناظر بر نهادهای ملی حقوق بشر در آسيا (آنی)»، اقدام مشترک دولت های ايران و مالزی برای جلوگيری از سخنرانی شيرين عبادی ، حقوقدان و برنده ی جايزه ی صلح نوبل در مالزی را محکوم کردند.

خانم عبادی قرار بود در ماه جاری ميلادی در چند برنامه که توسط دانشگاه اسلامی بين المللی مالزی و موسسه راهبردی و رهبری آسيا برنامه ريزی شده بود، سخنرانی کند.
اما در شهريور ماه وزارت امورخارجه مالزی طی نامه ای به برگزار کنندگان اين برنامه، آنها را برای لغو برنامه های عمومی خانم عبادی تحت فشار گذاشت. در بيانيه ی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران آمده است که وزارت خارجه ی مالزی در نامه ی خود به موسسات دعوت کننده از خانم عبادی نوشته است «به گفته دولت ايران، شيرين عبادی يکی از منتقدان جدی (دولت) است... و سخنرانی های عمومی ايشان در مالزی روابط حسنه ميان دولت های ايران و مالزی را به ويژه در حوزه آموزش، بر هم خواهد زد.»

اين بيانيه از دولت های ايران و مالزی می خواهد که به تعهدات بين المللی خود در ارتقاء و احترام به آزادی بيان، طبق معاهدات بين المللی حقوق بشر احترام بگذارند.