جان کری برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد

سناتور جان کری

به دنبال انتشار گزارش‌هایی در باره سفر احتمالی سناتور جان کری به ایران، سخنگوی وی با تکذیب این گزارش‌ها اعلام کرد که این سناتور دموکرات برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد.

فردریک جونز، سخنگوی سناتور جان کری، روز پنج‌شنبه در واکنش به اخبار برخی رسانه‌های آمریکایی در مورد سفر آقای کری به ایران به خبرگزاری فرانسه گفته است: «سناتور کری برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد.»

پیشتر روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود: «جان کری سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قصد دارد به عنوان نخستین مقام بلندپایه آمریکایی پس از سه دهه از ایران دیدار کند.»

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده بود که اکثریت دموکرات در سنای آمریکا خود را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران و تصویب قانون به منظور مجازات فروشندگان بنزین به جمهوری اسلامی آماده می‌کند.

هری رید، رهبر جناح اکثریت در سنای آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که طرح مورد اشاره که پیشتر به تصویب مجلس نمایندگان رسیده است، پس از پایان تعطیلات سال نو در سنا به رای گذاشته خواهد شد.

از سوی دیگر کریستوفر داد، رئیس کمیته بانکداری سنای آمریکا و یکی از طراحان برنامه تحریم صادرات بنزین به ایران، با تمجید از «تعهد سناتور هری رید» در این زمینه گفته است: «هدف اصلی از این طرح این است که مانع ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای از سوی ایران شویم.»

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند. در حالی که ایران این اتهام را رده کرده و می‌گوید برنامه اتمی‌اش ماهیت صرفاً صلح‌آمیز دارد.

ایالات متحده آمریکا افزون بر تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای نیز علیه فعالیت‌های مالی و تجاری جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است تا از این رهگذر ایران را به چشم‌پوشی از غنی‌سازی اورانیوم وادارد.

با این حال و با وجود تصویب سه‌ قطعنامه تحریمی از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، تهران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و حتی از تصمیم خود برای ساخت تاسیسات جدید غنی‌سازی خبر داده است.

بر اساس طرح جدید تحریم ایران که انتظار می‌رود در اوایل سال جدید میلادی به تصویب سنای آمریکا برسد، شرکت‌هایی که اقدام به فروش بنزین به ایران می‌کنند با تحریم‌های شدید ایالات متحده روبه‌رو خواهند شد.

هر چند ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، اما نزدیک به ۴۰ درصد از نیاز روزانه خود به بنزین را از طریق واردات تامین می‌کند.

در این میان سخنگوی جان کری در پاسخ به این پرسش که آیا این سناتور دموکرات مخالف مصوبه مجلس نمایندگان در زمینه تحریم بنزین ایران هست یا خیر گفت: «سناتور کری برای بررسی این طرح به زمان بیشتری نیاز دارد.»

در اویل تیرماه سناتور جان کری از «کاهش وابستگی ایالات متحده به نفت وارداتی و در نتیجه کاهش بهای جهانی نفت» به عنوان بهترین گزینه برای وارد کردن فشار به دولت ایران یاد کرده بود.

دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است ایران تا پایان سال جاری میلادی برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه هسته‌ای خود فرصت دارد.