لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

هشدار تازه آمریکا به موسسات مالی بین‌المللی در مورد معامله با ایران


کردیت سوئیس به دلیل معامله با جمهوری اسلامی به پرداخت ۵۳۶ میلیون دلار جریمه محکوم شده است.
کردیت سوئیس به دلیل معامله با جمهوری اسلامی به پرداخت ۵۳۶ میلیون دلار جریمه محکوم شده است.
روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن روز سه‌شنبه از هشدار تازه دولت آمریکا به بانک‌ها و موسسات بین‌المللی برای پرهیز از هرگونه تلاقی یا برقراری مناسبات پولی با ایران خبر داده است.

این هشدار پس از آن صادر شده است که دولت آمریکا بانک کردیت سوئیس را هفته گذشته به خاطر ارتباط با فعالیت‌های مالی ایران ۵۳۶ میلیون دلار جریمه کرد.

فایننشال تایمز هشدار تازه آمریکا به بانک‌های بین‌المللی را نشانه‌ای از تغییر جهت در سیاست‌های این کشور در قبال ایران دانسته است. این روزنامه می‌گوید حال که سیاست برقراری تماس و گفت‌وگو تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است، بنابراین در سال جدید میلادی سیاست آمریکا به سمت اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر تمایل پیدا خواهد کرد.

به نوشته فایننشال تایمز، دولت آمریکا اقدامات تنبیهی موجود را تشدید کرده و مشغول گفت‌وگو با کشورهای دیگر برای اعمال سخت‌گیری و تحریم در زمینه معاملات سوخت، حمل و نقل و مناسبات بانکی با ایران است. بخش دیگر این اقدامات ترغیب بانک‌ها و موسسات مالی بین‌الملی به قطع رابطه با ایران است تا در غیر این صورت از این پس مشمول مجازات‌های دولت آمریکا شوند.

یک مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده است به فایننشال تایمز گفته است که جریمه سنگین و بی‌سابقه در مورد بانک کردیت سوئیس پیام صریحی است به تمام موسسات مالی جهان که تماس با ایران برای آنها هزینه سنگینی خواهد داشت. به گفته این مقام، به دلیل گسترده‌تر بودن دامنه تحریم‌ها، دولت و موسسات مالی ایران برای محفوظ نگاه داشتن عملیات پولی خود ناگزیرند از روش‌های متنوع و پیچیده‌تری استفاده کنند.

فایننشال تایمز از قول مقامات آمریکایی می‌افزاید که بانک کردیت سوئیس حدود ۱۰ سال پیش به ایران کمک کرده بود مبلغی معادل ۱/۶ میلیارد دلار را معاوضه کند. ایران از طریق تغییر دادن اطلاعات حواله‌های بانکی سعی کرده بود هویت کشور اصلی دخیل در این معامله را پنهان نگاه دارد.

مقامات آمریکایی می‌گویند حذف نام کشور اصلی و زدودن اطلاعات دیگر از حواله‌های بانکی اکنون روشی شناخته‌شده است، به همین دلیل حال ایران می‌کوشد از روش‌های پنهانی دیگر برای انجام معاملات بانکی خود استفاده کند. این روش‌ها عبارتند از استفاده از بانک‌هایی که شامل مجازات‌های آمریکا نمی‌شوند، انتقال پیاپی ارز از بانکی به بانکی دیگر تا در این مسیر هویت کشور اصلی پنهان بماند و گاه دادن اطلاعات جعلی در مورد نقل و انتقالات ارز.

روزنامه وال استریت جورنال اخیرا گزارش داده بود که یک حساب بانکی با موجودی دو میلیارد دلار حدود یک سال پیش در موسسه مالی سیتی‌بانک به خاطر ارتباط با ایران مسدود شده است. هر چند که خود این بانک در این ماجرا مقصر شناخته نشد.

هفته پیش اریک هولدر، دادستان کل آمریکا، نمونه بانک کردیت سوئیس را نتیجه طمع‌کاری برخی موسسات مالی و مال‌اندوزی از طریق کسب درآمدهای غیرقانونی توصیف کرد. اگر این بانک در مرحله انجام تحقیقات همکاری نکرده بود با جریمه سنگین‌تری مواجه می‌شد.

فایننشال تایمز از قول مقامات آمریکایی می‌نویسد اکنون ایران بیش از هر زمان دیگری طی ده سال گذشته از نظر مناسبات بانکی و مالی در انزوا قرار گرفته است. یک دلیل آن برطرف شدن اختلافات آمریکا و اروپا در مورد چگونگی مناسبات اقتصادی با ایران است. دلیل دیگر این است که موسسات مالی جهانی اقدامات تنبیهی آمریکا را دیگر سیاست محدودکننده‌ای نمی‌دانند، بلکه آن را نموداری برای تشخیص خطر سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند.

به نظر می‌رسد گام بزرگ بعدی تصویب تحریم‌های بیشتر در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران باشد. با وجودی که آمریکا، فرانسه و بریتانیا تحریم صدور بنزین به ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند، ولی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بعید است که چین با این مورد از تحریم موافقت کند، چون در عرصه انرژی با ایران مناسبات رو به گسترشی دارد.

با این همه آمریکا و متحدانش امیدوارند که بتوانند عرصه‌های جدید از سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی، کشتی‌رانی و حمل ونقل دریایی، موسسات مالی و صنعتی وابسته به سپاه پاسداران ایران را در تحریم‌های جدید خود بگنجانند. گام بعدی تصویب این تحریم‌ها در نهادهایی مثل سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و مجامع بین‌المللی دیگر خواهد بود.
XS
SM
MD
LG